Foto: TV2/Lorry

Pendlere: Køreplanen er helt kuk-kuk

Pendlere på de østdanske togstrækninger vil have bedre sammenhæng mellem tog og bus.

Når toget standser er bussen kørt. Det er hverdag og virkelighed for tusindvis af togpendlere, der savner sammenhæng i køreplanerne i den offentlige transport. Det fortæller DR P4 Sjælland.

Henrik Larsen er talsmand for pendlerne på Sydbanen mellem Nykøbing Falster og København, og han har et stort ønske til Folketinget, hvor 179 parlamentarikere i dag genoptager det politiske arbejde.

- Når toget standser i Nykøbing, om eftermiddagen er busserne ofte lige kørt. Det virker helt kuk-kuk, da mange af togpassagererne skal videre med bus. Vi fik også et løfte fra den forrige regering om, at de ville se på sagen, men der er ikke sket alverden, siger pendlerrepræsentant på Sydbanen, Henrik Larsen.

Pendlere ønsker, at IC4-tog kan køre i myldretiden

Udover sammenhængende køreplaner for DSB og Movia har pendlerne en række yderligere konkrete ønsker med til Folketingets trafikpolitikere.

- Vi ønsker, at IC4-togene bliver godkendt til sammenkobling, sådan at IC4-togene også kan køre i myldretiden, siger pendlerrepræsentant på Nordvestbanen, Elsa Munk Rasmussen.

- Vi vil gerne have forureningsfrie tog. I øjeblikket plages vi af partikler fra de gamle diesellokomotiver, der trækker dobbeltdækkerne på Sydbanen. Det er ikke tilfredsstillende at køre med tog, som skader helbredet for både passagerer og DSB's eget personale, siger pendlerrepræsentant på strækningen Næstved-København, Søren Blok-Madsen.

Flere tidlige tog

- Vi vil have flere tidlige tog på Sydbanen ind mod København, så man undgår de evindelige "håndværkerkøer" på Køge Bugt Motorvejen fra klokken 6 om morgenen. I øjeblikket kan vi tidligst være i København klokken 6.30 om morgenen, og det er alt for sent, siger pendlerrepræsentant på strækningen Glumsø-København, Jan Røpke.

Ønskelisten fra togpendlerne bliver præsenteret for udvalgte medlemmer af Folketingets Transportudvalg tirsdag.