Patienter kan melde afbud døgnet rundt

Det skal være nemmere for patienterne at komme igennem på telefonen til hospitalerne i Frederikssund, Helsingør og Hillerød, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Et nyt
callcenter-system, som nu er taget i brug på 41 ambulatorier og
dagafdelinger på de nordsjællandske hospitaler, gør det blandt
andet muligt for patienterne døgnet rundt at aflyse aftaler via
selvbetjening.

- Hvis man for eksempel har en tid til
undersøgelse en mandag, men bliver syg eller sløj i løbet af
natten, kan man straks melde afbud og så lægge sig til at sove
igen.

Man behøver ikke længere stille vækkeuret til klokken otte
og ringe ind på afdelingen for at få fat i en sekretær på et
tidspunkt, hvor alle andre også ringer, fortæller Grethe Muff
Enevoldsen, der leder informationerne ved de nordsjællandske
hospitaler.

En stikprøve fra tre hospitaler i Region Hovedstaden
i 2006 viste at mellem 4,1 og 6 procent af patienter, der har
tid til en ambulant undersøgelse, udebliver fra aftalen. I
sidste måned vedtog regionsrådet, at der skal sættes en
undersøgelse i gang om problemets omfang, årsager og mulige
løsninger.

Spørgsmålet om at pålægge patienter et gebyr ved
udeblivelser er også rejst politisk.- Aflyser man via
telefonsvareren, vil man få at vide, at man får en ny tid
tilsendt med posten.

Ringer patienten for at få svar på en
undersøgelse, vil den automatiske selvbetjening få lægen til at
ringe patienten op på et ønsket telefonnummer, så snart
prøvesvarene er kommet, fortæller Grethe Muff Enevoldsen. Den ny
tjeneste gælder ikke skadestuerne eller sengeafsnittene, kun
dagafsnit og ambulatorier.

Det nye system skaber mere ro på
afdelingerne, fordi lægesekretærerne kan se, hvor mange
patienter der står i telefonkø og dermed straks få en kollega
til også at svare telefoner.

Patienterne får også at vide, hvor
langt fremme de er i køen, så de kan vurdere, om de vil blive
hængende eller ringe op senere, siger Grethe Muff Enevoldsen.På
sigt skal patienter med tid til undersøgelse også have en
påmindelse per telefon om, at de har en tid, ligesom det i dag
sker mange steder hos frisører, kiropraktorer og i andre
serviceerhverv.