Foto: TV 2

Kæmpe vindmølletransport er for stor til at sejle under Øresundsbroen

I samarbejde med tv2.dk

Transporten er på vej til Tyskland og indeholder såkaldte vindmøllejackets, der skal "suges" ned til havbunden.

Fredag fragter energiselskabet Ørsted en 55 meter høj vindmølletransport op gennem danske farvande.

Sådan ser det ud lidt tættere på. Foto: TV 2

Kort før middagstid var den sammen med en slæbebåd og en gigantisk flydepram på vej gennem Øresund, hvor TV 2s reporter Søren Juhler fulgte med fra sidelinjen. 

Vindmølletransporten består af tre såkaldte vindmøllejackets, som er så store, at kolosserne ikke kan fragtes under Øresundsbroen, men i stedet må fragtes over Øresundstunnellen. Dermed sejler transporten tæt på land.

Læs også Gyldne vindmøller: Ørsted skovler millioner ind

- Den sejler ikke ret hurtigt, måske omkring 10 kilometer i timen, fortæller Søren Juhler om stålkonstruktionerne, der skal fragtes til den tyske del af Nordsøen, hvor de skal sættes op på havbunden. 

01:04

Sådan så det ud, da havvindmøllen kom sejlende tæt ved Drogden Fyr.

Luk video

Milliardprojekt

Vindmøllerne skal være del af en vindmøllepark i tysk farvand til omkring 10 milliarder kroner. De tre fundamenter, som fredag bliver fragtet igennem Øresund, er nummer fire, fem og seks ud af i alt 20 styk. 

- Vi bygger en snes stykker i løbet af nogle år. Fremtiden byder på endnu større vindmølleparker, siger Casper Frost Thorhauge, projektdirektør Ørsted til TV 2.

Det er et helt specielt fundament, som skal balancere på havbunden, og det er første gang, det nu skal prøves af. 

Læs også Familie stævner Ørsted: Nu svarer energiselskab igen

Suges ned i havbunden

- Vi suger dem ned i havbunden med nogle sugebøtter. Så i stedet for at bruge en stor hammer og larme, kan vi suge dem helt støjfrit ned på havbunden ved hjælp af pumper, siger Casper Frost Thorhauge.

Metoden er en af alternativerne, som undersøges for at undgå at skade miljøet, og har den fordel, at den kunne bruges på meget dybe havdybder. 

Han forsikrer, at fundamenterne kan holde balancen. Især efter en prototype tidligere er lavet i Tyskland. 

- Designet er forbedret, så vi er helt sikre på, at det kan stå stabilt i mange år, siger han.

I samarbejde med tv2.dk