Øresundsfærge ramte mole i Helsingør

Tæt tåge sendte søndag morgen færge fra HH-Ferries ud af kurs, men ingen passagerer kom ifølge færgerederiet noget til, da færgen stødte ind i søndre mole i Helsingør havn.

Færgen måtte returnere til Helsingborg med passagerer og en ødelagt bovport, skriver Helsingør Dagblad. Med et brag, der kunne høres vidt omkring, stødte HH-Ferries' færge Mercandia VIII søndag morgen klokken cirka 7.58 ind i søndre mole under indsejlingen til Helsingør Færgehavn. Sammenstødet med molen fandt sted i meget tæt tåge, og færgens bovport blev så ødelagt, at den ikke kunne åbnes. Desuden opstod der store skader på molen da den "kyssede" færgen. Ifølge HH-Ferries administrerende direktør Thorkild Damgaard kom ingen af de ombordværende passagerer eller ansatte noget til ved sammenstødet. Mercandia VIII kunne imidlertid ikke fortsætte sejladsen og lægge til i lejet i Helsingør, og vendte derfor om og sejlede tilbage til Helsingborg. Her kunne samtlige gående som kørende passagerer foruden færgepersonalet forlade den havarerede færge, og passagererne foretog endnu en tur over sundet til Helsingør med den anden HH-ferries-færge. - Vi ved endnu ikke med sikkerhed, hvad der forårsagede sammenstødet, men vi har sikret os udskrifterne af dataerne fra broen, så vi kan se hvordan færgen agerede op til sammenstødet med molen. De data skal vi se nærmere på mandag, sagde Thorkild Damgaard til Helsingør Dagblad. - Indtil videre har kaptajnen forklaret at der var tæt tåge under indsejlingen, og selv om der er avancerede navigationsinstrumenter om bord, kan man aldrig udelukke påsejling når sigtbarheden er så lav, fortsætter rederidirektøren. Kaptajnen på Mercandia VIII er en yngre mand, hvis hidtidige indsats på HH-Ferries betegnes som meget kompetent. Færgeselskabet har ifølge direktøren selv foretaget alkoholtest på ham, men den har ikke afsløret noget kritisk. Ingen af passagererne om bord bad efter Thorkild Damgaards oplysninger om psykologisk krisehjælp efter ulykken, som er indberettet til Søfartsstyrelsen. Der blev hverken tilkaldt ambulancer eller redningsmandskab til havneområdet efter påsejlingen. Heller ikke politiet har været indblandet i sagen, oplyser Thorkild Damgaard. Da der er ventetid på en værftsplads, blev Mercandia VIII søndag aften klokken 20 sat ind i drift igen. Det skete på trods af, at bovporten på det tidspunkt stadig var ude af funktion. Søfartsmyndighederne godkendte i løbet af søndagen den fortsatte sejlads med færgen. Den ødelagte bovport betyder, at køretøjerne om bord skal vende på dækkene når færgen er i havn, og køre ud gennem den samme port, som de kørte ind ad. Men allerede mandag, venter rederiledelsen at bovporten kan blive repareret i et omfang så de kan benyttes.