Ny jernbane kommer til Køge

Trafikstyrelsen lægger i sit første udkast til en miljøredegørelse for de to mulige banelinjer ikke skjul på, bygningen af en ny jernbane over Køge er den mest visionære og fremtidssikrede løsning. Dermed trækker Køge det længste strå i kampen med Roskilde om fremtidens jernbaneudvidelser.

Der blev i formiddag ikke levnet meget tvivl om, at
Trafikstyrelsen finder en nybygget jernbane over Køge til
Ringsted mere visionær og samfundsøkonomisk rentabel end en
udvidelse af banen mod Roskilde med et femte
spor.Trafikstyrelsen har i det første udkast til en
miljøredegørelse for de to mulige banelinjer, som blev
præsenteret for pressen i formiddag, ikke direkte anbefalet den
ene linje fremfor den anden. Men det femte spor omtales som en
løsning, der primært vil have betydning for den lokale
rejsekapacitet mellem København og Roskilde, mens det om
nybygningsløsningen hedder, at den vil reducere rejsetiden
mellem København og Vestdanmark, og dertil vil den nedbringe
antallet af forsinkelser med en tredjedel i forhold til i
dag.Desuden påpeger Trafikstyrelsen, at et femte spor mellem
Hvidovre og Tåstrup blot vil udvide kapaciteten med fire
passagertog i timen, og at man forventer, at den
kapacitetsudvidelse vil være opbrugt ret hurtigt efter det nye
spors ibrugtagning.En nybygningsløsning over Køge vil derimod
give plads til otte-ni nye passagertog i timen samt to godstog,
hvorved banen mod Roskilde kan aflastes for godstrafik og dermed
få plads til flere passagertog end i dag.Nybygningsløsningen vil
dog have de største permanente konsekvenser for det
omkringliggende miljø, da den skærer sig gennem en langt længere
strækning. For eksempel vil Karlstrup Skov ved Solrød blive
skåret tværs igennem. Men der forventer man at kunne forebygge
de værste konsekvenser ved at anlægge fauna-passager samt
stisystemer, der sikrer både dyr og mennesker adgang på tværs af
banen.Miljøundersøgelsen er delt op i 11 hæfter, hvoraf et alene
er helliget støjkonsekvenserne. Der kan man bl.a. læse, at 5.
spor vil medføre støjgener for 4800 boliger, mens
nybygningsløsningen kun vil give støjgener i knap 2300 boliger.
Til gengæld vil der ved den nordlige løsning kun blive tale om
24 eksproprieringer mod 111 ved den sydlige løsning.