Nu gør askeskyen ondt på pengepungen

Flyselskaber og turistbranchen mister millioner af kroner hver dag flyene står på jorden. Nu går de til transportministeren for at bede om hjælp.

Fem døgn uden et eneste fly i luften kan mærkes hos de danske flyselskaber. Pengene fosser ud af kassen for selskaberne, der foruden at betale alle faste udgifter nu også skal betale penge tilbage til de mange passagerer, der enten er strandet eller ikke kan komme ud at rejse som planlagt.

- Selskaberne har ingen indtægter i disse dage, mens udgifterne er betydelige. Oveni den økonomiske krise gør det situationen meget tung for luftfartsselskaberne, siger Michael Svane, direktør for Dansk Industris transportsektor, DI Transport.

Dansk Industri anslår, at flyselskaberne lige nu taber 150 millioner kroner i døgnet, så længe det danske luftrum er lukket.

Det betyder, at tabet i løbet af få dage runder en milliard danske kroner. Den internationale sammenslutning af luftfartsselskaber, IATA, har tidligere anslået, at de europæiske selskaber risikerer tilsammen at miste indtægter for mere end en milliard kroner om dagen. Dertil kommer omkostningerne ved at sende fly ad andre ruter og tage sig af de passagerer, der er strandet rundt om i de europæiske lufthavne.

Mandag formiddag mødes den trængte branche for at tale med transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at give ham indblik i de dystre konsekvenser for branchen.

På dagsordenen var også EU's håndtering af krisen og hjælp til den trængte branche.

- Der er allerede nu andre europæiske selskaber, der taler om økonomiske hjælpepakker, og vi ønsker, at man i EU-landene lægger den samme linje for hjælpepakker, så vi ikke får en skævvridning, hvor nogle selskaber får hjælp og andre ikke, siger Michael Svane.

DI Transport opfordrer også regeringen til at nedsætte en aske-task force, ligesom man allerede har gjort på EU-niveau.

Transportminister Hans Chr. Schmidt skal senere mandag mødes med EU's transportministre via videolink for netop at tale om askeskyens konsekvenser.

Og umiddelbart ser situationen ikke ud til at bedre sig.

Mandag morgen blev der åbnet for gennemflyvning af det danske luftrum, men fly kan stadig hverken lette eller lande i danske lufthavne - foreløbig indtil klokken 02 natten til onsdag. Og prognoserne fra Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, peger på, at de vinde, der sender vulkanasken ind over Danmark, først vil skifte retning mod slutningen af næste uge.

Ud over luftfartsselskaberne koster flyene på jorden også charterselskaberne dyrt. Men hvis ikke luftrummet er åbnet igen næste weekend, hvor sommersæsonen for alvor går i gang, ligner det et decideret mareridt for selskaberne.

- Det er i den weekend, danskerne for alvor begynder at rejse, så man kan godt kalde det en katastrofe, hvis flyene stadig står på jorden, siger Rikke Andreasen, pressechef i Apollo.

Mandag aften ankommer 70 busser med strandede charterturister til Københavns Lufthavn fra Athen, Barcelona og Algarvekysten i Portugal.