00:18

Video: TV 2 Lorry

1 af 2

Nu bliver Nordens mest travle buslinje turkis - og større

Denne sommer bliver der lidt flere ledige sæder i linje 5A, som skifter både navn og udseende.

De fleste beboere i hovedstaden har fået et lift af 5A'eren, som den hedder i daglig tale. 

Nordens travleste buslinje tranporterer hver dag over 50.000 passagerer gennem byen på dens rute gennem både Amager, Indre København og Nørrebro - mellem Københavns Lufthavn og Husum Torv. 

Her er oftest trængsel og rift om sæderne. Barnevogne. Madpakker. Parfume og sure sko. 

Men ikke alt vil være som det plejer inden længe. 

Læs også Forurenende 5A: Måleapparatet stod af

Sådan vil fremtidens buslinje 5A se ud. Busserne vil støje mindre, have mere plads og komme hurtigere frem. Foto: Movia

Fra april vil buslinjen ikke længere være gul, som man kender den. Den vil i stedet blive turkis, og navnet ændres til 5C.

Dermed forvandles ruten til den nye Cityline mellem Herlev Hospital og lufthavnen, og bussen skal udelukkende køre på CO2-neutralt biogas, som man kender det fra andre europæiske storbyer som Paris og Barcelona. 

Busruten er både elsket og hadet, fordi folk må stå som sild i en tønde, og fordi ruten er blandt de langsomste i landet, men  trafikselskabet Movia lover, at man fremover i 5C vil få mere plads, en renere by og nemmere rejser for de cirka 20 millioner passagerer årligt. 

Mens der i den nuværende 5A er plads til cirka 80 personer, så vil 5C kunne rumme næsten 150 mennesker. Busserne vil støje mindre, og flere døre, som man kender dem fra S-toget, vil gøre det lettere at komme af og på, hvilket skulle kunne mærkes på rejsetiden. 

Læs også Britisk avis kårer københavner-reklame til verdens bedste

5A

5A er nordens travleste buslinje med ca. 20 mio. årlige passagerer. Med lanceringen af linje 5C forventes en passagervækst på 5 pct. svarende til ca. 1 mio. passagerer årligt. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 29 mio. passagerer i 2016.

Det forventes, at 5C kan transportere op til 2.200 passagerer pr. retning pr. time. I dag transporterer linje 5A ca. 1.500 passagerer pr. retning pr. time.

Cityline på 5C er bestilt og betalt af Herlev Kommune, Københavns Kommune og Tårnby Kommune. Kommunerne har samtidig investeret i at opgradere stoppestederne med nye læskærme og digital trafikinformation. Samlet pris lyder på 185 millioner kroner.

Læs også Jordemødre råber op: Flere hænder på fødegangene

På dele af ruten kører Cityline også i eget spor, så busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne. 

Linje 5C forlænges fra Husum Torv til Herlev Hospital, så man kan komme direkte til Herlev Hospital fra Nørrebrogade og Frederikssundsvej uden skift. Linje 5C får også forbindelse til den kommende letbane i Ring 3.