Nørrebrogade permanent billøs

Fremover skal de eneste køretøjer på Nørrebrogade i København være busser og varevogne, foreslår Teknik- og Miljøforvaltningen. Nørrebros Handelsforening og Venstre er imod.

Biler skal fremover bandlyses permanent fra Nørrebrogade. Det
foreslår Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune i en
ny rapport, hvor den evaluerer det trafikforsøg, som blev sat i
værk på Nørrebrogade i oktober sidste år. Forsøget betyder, at
den travle handelsgade i snart et år har været spærret af for
biler flere steder på strækningen, mens enkelte cykelstier og
fortove er blevet udvidede. Og nu opfordrer Teknik- og
Miljøforvaltningen således til, at politikerne gør forsøget
permanent. Det er næstformanden for Nørrebro Handelsforening
langtfra begejstret for. Han mener, at Teknik- og
Miljøforvaltningen overser to vigtige punkter i deres
redegørelse: »For det første har trafikforsøget kostet 300-500
arbejdspladser på Nørrebrogade, fordi næsten samtlige butikker
er faldet i omsætning siden forsøgets start. Derudover har jeg
talt med mange borgere, som føler sig utrygge over, at området
nærmest er blevet til en landsby uden liv og miljø. De to ting
synes jeg, at politikerne bør tage med i deres overvejelser,«
siger Johnny Beyer til Berlingske Tidende. Næstformanden
understreger, at butikkernes dalende omsætning ikke bare skyldes
finanskrisen. Ifølge handelsforeningens egne målinger er
nedgangen i handelen på Nørrebro nemlig to til tre gange større
end i resten den danske detailhandelsbranche. »Så trafikforsøget
skader virkelig handelslivet i bydelen, og det har været et
misfoster og en parodi fra dag ét. Efter min mening burde man
straks fjerne vejspærringerne igen,« siger Johnny Beyer. Og det
er Lars Dueholm, Venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget,
enig i: »Vi har oplevet to ting med trafikforsøget på
Nørrebrogade: De handlende er meget utilfredse, fordi de mister
kunder, mens cyklisterne er glade for at have fået bedre plads
på cykelstierne. Spørgsmålet er så, om man virkelig vil gøre
Nørrebrogade til en cykelmotorvej? Og der er mit svar nej,«
siger han. Lars Dueholm understreger derfor, at Venstre bestemt
ikke bakker op om at gøre trafikforsøget på Nørrebrogade
permanent. Helt anderledes ser teknik- og miljøborgmesteren i
Københavns Kommune, Klaus Bondam, på forslaget. Han kalder
planen »ambitiøs« og er parat til at sætte den i gang snarest
muligt: »Trafikprojektet kom lidt skævt fra start, men vi fik
hurtigt rettet det op, og med over 30.000 cyklister om dagen,
tror jeg, det er den helt rigtige løsning. Mængden af cyklister
og busser på Nørrebrogade er enorm. Derfor var vi nødt til at
gøre noget,« siger Klaus Bondam, som i øvrigt synes, at
bymiljøet i området er blomstret op, efter biler er blevet
forment adgang til Nørrebrogade. »Og jeg er sikker på, at
trafikprojektet bliver langt bedre, hvis det bliver gjort
permanent,« tilføjer han. Siden Nørrebrogade blev spærret af
sidste år, har Socialdemokraterne bakket op om forsøget. Men den
seneste tid har tre af partiets medlemmer af
borgerrepræsentationen, Ikram Sarwar, Jan Andreasen og Jacob
Hougaard, alle udtrykt skepsis over for planen. Det har hverken
været muligt at få en kommentar fra dem eller partiets politiske
ordfører Anne Vang.