Metroselskabet: Alt er kørt efter reglerne

Klager over Cityringen er uundgåelige, og vil blive taget alvorligt, men byggepladser og linjeføring bliver der ikke ændret ved, siger Metroselskabet til Urban.

Kritikken af Metro
Cityring byggeriet, der rammer København i 2011, er vokset
gennem den seneste tid. Både vrede over placeringen af de store
byggepladser ved Nørrebroparken og Sortedamssøen og frygt for de
historiske bygninger på Gammel Strand, hober sig op hos
københavnerne. »Jeg synes, det er helt forståeligt og
berettiget, at for eksempel beboerne i Stampesgade, der i lang
tid ikke kan komme ud af deres hoveddør, reagerer. Opgaven fra
kommunens og Metroselskabets side er så at gøre alt muligt for
at få det til at fungere for de der er påvirket af byggeriet,«
siger Jesper Christensen, Socialdemokratisk medlem af
Borgerrepræsentationen og næstformand i Metroselskabets
bestyrelse.Ifølge Jesper Christensen skyldes den seneste tids
stærke reaktion, at omfanget af byggeriet først nu er gået op
for de berørte.»Da de indledende høringer omkring Cityringen
fandt sted i 2005, var der ikke mange reaktioner på placeringen
af stationerne. Det er helt naturligt, at folk ikke skuer fem-ti
år ud i fremtiden,« siger Jesper Christensen, som mener, at alle
formalia omkring byggeriet og høringerne er i orden. Samtidig
erkender han dog, at kommunen kunne have været bedre til at
belyse effekten på områderne tidligere.»Det er svært at
kommunikere omfanget af så stort et projekt ud. Vi skal nu gøre,
hvad vi kan, for at folk kommer igennem byggeriet af Metroen,
med færrest mulige gener. Og der kan vi bruge borgermøderne og
høringerne, til at finde ud af, hvor vi skal sætte ind,« siger
Jesper Christensen, som ikke mener, høringen har været en
pseudo-proces, som flere sider har betegnet den seneste måneds
borgerhøring.