Arkivfoto Foto: Lorry

Metroarbejde ødelægger lyskurve

Trafikken flyder ikke, som den burde i de københavnske gader.

- Det er alt for mange, mener Steffen Rasmussen, der er chef i Center for Trafik til DR København.

Årsagen er først og fremmest, at kablerne til lyskurvene rives over, når man graver til de nye metroer. Og så nulstilles de indstillinger, der ellers får de grønne lys til at passe med den tid, det tager for dig at køre fra det ene kryds til det andet.

Derfor skal Metroselskabets entreprenører blive bedre til at orientere sig om, hvor kablerne ligger, når de graver, lyder det fra Københavns Kommune.

- Der ligger jo planer for alle kablerne, så derfor er det rigtig klogt, hvis entreprenørerne tager kontakt til os. For det er dem, der er gæster i vores veje, der har ansvaret for, at der ikke sker nogen ødelæggelser, siger Steffen Rasmussen.

Hos Metroselskabet erkender de, at der ryger et par kabler til lyskryds, når de graver under den københavnske asfalt.

- Vi har bestemt gravet kabler over, men det ligger på en håndfuld, siger Anlægschef for Metroselskabet, Tom Kristensen til DR København.

Derfor er Tom Kristensen overrasket over det omfang af problemet, som graveriet skulle være skyld i. Han vil nu mødes med kommunen, for at finde af, hvad der kan gøres for at løse problemet.

- Jeg er meget ked af, at det her skyldes Metroselskabets arbejder. Vi vil I hvert fald gøre vores yderste for, at få afhjulpet den her situation, siger Tom Kristensen til DR København.

Kommunen regner med at få lyskurvene til at virke igen ved udgangen af året.

Hver fjerde lyskurv virker nemlig ikke, som den skal, og det giver masser af kødannelser, skriver DR København