Matas i shoppingcenteret Fields i København. Foto: Mads Claus Rasmussen - Scanpix

Billede fra Matas i Fields. Foto: Mads Claus Rasmussen - Scanpix

1 af 2

Matas vil lukke butikker: Her skruer de ned for skønheden

Matas’ nye direktør vil rydde op efter utilfredsstillende regnskab. Det betyder færre butikker og mere nethandel.

Matas-kæden varsler en række nye tiltag, der blandt andet indbærer lukning af flere butikker.

Det sker fordi, Matas har svært ved at løfte sin omsætning og sit overskud.

Det ses af det halvårsregnskab, som er offentliggjort onsdag. Her falder bruttoresultatet for andet kvartal sammenholdt med samme periode sidste år, og omsætningen står næsten stille med en vækst på blot 0,8 procent, skriver Ritzau.

Ledelsen er da også ret kontant i sin vurdering af de kedelige tal.

- Regnskabet for 1. halvår 2017/18 er imidlertid utilfredsstillende og lever ikke op til Matas' ambitioner, siger kæden nye administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, i en kommentar til Ritzau.

Han tiltrådte 1. november og varsler allerede nu en række nye tiltag, der skal vende udviklingen.

Læs også Skønhedstips: Lav din egen kosmetik

Skrotter beauty-koncept

For det første skal der lukkes butikker. Style Box-konceptet, der kombinerede butikker med skønhedsklinikker, lukkes ned. I hovedstadsområdet drejer det sig om butikker i Fields, Frederiksberg Centeret, Rødovre Centrum og Lyngby Storcenter.   

Endvidere skal antallet af Matas-butikker reduceres. Det vil primært ske ved at kigge på de byer, hvor der er mere end én Matas-forretning, skriver Ritzau.

Samtidig skal internethandlen på matas.dk styrkes, og medlemmerne af kundefordelsprogrammet Club Matas kan forvente flere salgsfremmende kampagner.

Læs også Milliarder fra Matas-salg spredt for alle vinde

14 procents kursfald på én dag

Matas-ledelsen nedjusterede for en måneds tid siden sine forventninger til omsætning og driftsresultat, hvilket kostede aktien et kursfald på 14 procent på en enkelt dag.

Matas-butikkerne er de senere år blevet presset fra flere sider i kampen om at sælge pleje- og skønhedsprodukter til danskerne - både når det gælder de billige hverdagsprodukter, men også de dyre parfumer.

Blandt andet har både supermarkeder og den nye butikskæde Normal forsøgt at gøre indhug på førstnævnte marked.

Matas gik på børsen i sommeren 2013, hvor en aktie kostede 115 kroner. Tirsdag ved børslukning kunne den samme aktie købes for 71 kroner, skriver Ritzau.