Lokale veje får faste fartmålere

Hovedvejen mellem Ringsted og Roskilde samt hovedvejen mellem Roskilde og Køge er blandt de første i landet, der bliver udstyret med faste, automatiske fartmålere, skriver DAGBLADET Roskilde.

Farthungrende bilister får det snart sværere på hovedvejene mellem Roskilde og Ringsted og mellem Roskilde og Køge. I dag risikerer de at blive »fanget« af de mobile, automatiske trafikkontroller - men fremover vil der på de to veje desuden bliver opstillet faste fartmålere. En i hver færdselsretning mellem Ringsted og Roskilde og en i sydgående retning mellem Roskilde og Køge. Det hele sker som led i et forsøg med i alt ti faste målesteder på Sjælland.Forsøget med faste fartmålere er i første omgang planlagt til at vare et år, og opsætningen vil ske i løbet af tre til seks måneder. Målet er selvfølgelig at få bilisterne til at sænke hastigheden. Derfor bliver apparaterne ifølge politiinspektør Helge Holbek fra Rigspolitiets nationale færdselscenter opstillet på steder og strækninger, hvor man i forvejen ved, at der sker mange ulykker og at der bliver kørt for stærkt. Han vil endnu ikke sige præcis, hvor målerne bliver stillet op, eftersom man skal have foretaget friske fartmålinger inden opstillingen for at kunne sammenligne »før« og »efter.«Alle erfaringer fra udlandet peger dog i retning af, at de faste fartkontroller rent faktisk får bilisterne til at sænke farten. Helge Holbek forventer derfor også, at faste fartmålinger på Sjælland vil få bilisterne til at lette foden fra speederen.- Alle de lande, der bruger faste kameraer har investeret i det, fordi de kan se, at det har en effekt. Blandt andet Sverige der er oppe på omkring 800 apparater, siger Helge Holbek.Også lande som Frankrig, Norge og Finland gør brug af faste fartkontroller langs en del veje.- Og vi har da de samme forventninger som man kan se i udlandet. Men i sidste ende er det jo et politisk spørgsmål, når det handler om, hvad man skal, siger Helge Holbek.Helge Holbek regner med, at man i forbindelse med opsætningen vil gøre opmærksom på det overfor borgerne, så de ved, at der er sket noget. Målet er jo, at folk skal sætte farten ned. Og erfaringerne fra udlandet er som nævnt gode.Han forventer, at investering i systemet kan komme hjem igen i form af færre ulykker, og derudover skal politiet ifølge Helge Holbek bruge færre mandskabstimer på de faste fartkontroller end på de mobile, automatiske trafikkontroller.