9.000 elbiler i Køge Kommune.
Det er kravet, hvis Køge Kommune skal leve op til Klimarådets ambition om, at en tredjedel af Danmarks bilpark i 2030 skal bestå af elbiler.
Men hvis det mål skal nås, så kræver det en massiv investering i ladestationer. Og derfor har byrådet nu vedtaget en såkaldt ladestanderstrategi, skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.
- En af de største barrierer for, at man køber en elbil, er, at man måske ikke føler sig sikker på, at man kan lade. Med ladestanderstrategien er vi med til at understøtte, at særligt de, som ikke kan lade hjemme, kan lade, når de har behov, siger Niels Rolskov, der er formand for Klima- og Planudvalget.
Ladestandere skal spredes ud
Det er kommunens vurdering, at der allerede i dag er behov for flere ladestationer, samtidig betyder en ny lovgivning, at der stilles krav om, at der også opsættes ladestandere ved en række af kommunens bygninger.
Derfor har Køge Kommune udpeget 39 placeringer ved kommunens bygninger og offentlige parkeringspladser, hvor der skal eller kan opstilles ladestandere.
- Ladestanderstrategien giver os en retning for, hvordan vi vil omstille os til flere og flere elbiler. Vi har lagt vægt på, at vi får en bred geografisk spredning af ladestandere i hele kommunen, siger Lene Møller Nielsen, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget.
I Køge Kommune er transportsektoren den største kilde til CO2-udledning, og det er vurderingen, at hvis man har held til at omstille til de 9.000 elbiler, så giver det en reduktion på cirka 27.000 tons CO2 i 2030.
Borgerne tages med på råd
For at nå i mål har kommunen besluttet at involvere borgerne. De opfordres til at komme med forslag til, hvor de nye ladestandere skal placeres. På kommunens facebookside har der allerede været ivrig aktivitet. Således har knap 200 borgere givet deres input de første 15 timer.
Når alle forslag er modtaget, begynder den politiske proces, hvor det skal besluttes, hvorhenne de endelige ladestandere placeres.