03:09

Københavnerne deler biler som aldrig før

En række forskellige koncepter for delebiler er de seneste år poppet op, og de har stor succes blandt bilisterne i Københavnsområdet.

Vi deler biler som aldrig før. Alene hos de to selskaber der udbyder bybiler til minuttakst, DriveNow og GreenMobility, vokser antallet af kunder hver måned med 2.500. De to selskaber har tilsammen 800 elbiler kørende på vejende i hovedstadsområdet.

En af kunderne er Karsten Koed, der bruger ordningen, når han skal på kundebesøg for sin it- og kommunikationsvirksomhed.

Læs også Danmarks første førerløse bil kommer om et halvt år

Med sin smartphone finder han den nærmeste ledige bil, den kan også åbnes via telefonen, og så kører han afsted til 3,50 kroner i minuttet. Ved ankomst stiller han bare bilen, parkeringen er betalt.

- Jeg skal ikke tænke på transport på nogen måde mere. Jeg har bilen, når jeg skal bruge den, og den er der ikke, når jeg ikke har brug for den. Det er derfor, det er en kanon god idé og et godt koncept. For at have egen bil i Storkøbenhavn bliver stadig vanskeligere og stadig dyrere. Der er det her alternativ både nemt, enkelt og fleksibelt, siger Karsten Koed til TV 2 Lorry.

Fra firstmovers til familiefædre

Siden DriveNow første gang kom på gaden for snart to år siden er selskabet vokset til 45.000 brugere. De tager i gennemsnit mellem en og to ture om måneden på 20 minutter. 

- Man kan mærke, at byen har taget det til sig nu, og vi kan se, at bilerne også bevæger sig rundt i de kvarterer, hvor der ellers ikke var så meget aktivitet tidligere.

- Kunderne bruger os enten i forbindelse med en bytur, hvor de skal et sted hen og indtager alkohol og derfor ikke kan køre retur igen. Eller også bruger de os i arbejdsøjemed i løbet af dagen, siger chefen for selskabets afdeling i Danmark, Morten Jakobsen.

Læs også 450 nye delebiler i København

Bybiler som DriveNow og GreenMobility kan primært bruges i København og Frederiksberg samt til særlige områder udenfor kommunerne som eksempelvis lufthavnen.

En af forklaringerne på fremgangen er ifølge Morten Jakobsen, at kundegruppen er blevet bredt ud.

- Vi er gået væk fra først og fremmest at have firstmovers, der tænder på gadgets, til at komme over til den helt almindelige familiefar, der skal kunne køre sine børn i skole en eller to gange om ugen, siger han.

"Her går det godt"

Det er ikke kun bybiler til minuttakst, der er populære. Andre delebilsordninger med fast abonnement samt privat biludlejning mærker også, at det er blevet moderne at dele. En trend der kan vokse yderligere i de kommende år.

- Potentialet er rigtig stort. Det er noget, der betyder, at fleksibiliteten for det almindelige menneske kan blive meget større, og det hjælper på mobiliteten, så det bliver nemmere, billigere og hurtigere for os alle sammen at komme rundt, siger Forenede Danske Motorejere FDM’s juridiske konsulent, Dennis Lange.

TV 2 Lorry har i dag været i kontakt med flere forskellige delebilskoncepter, og svaret er entydigt: ”Her går det godt.”

Hertz Delebilen har i år oplevet en stigning på ti procent blandt private kunder og 20-25 procent blandt erhvervskunder. Hos LetsGo er antallet af erhvervskunder ligeledes gået frem. 50 procent det seneste år, mens væksten for private kunder har været på 20 procent på et år. Hos GoMore, hvor private kan udleje deres bil, er antallet af biler i København nu nået op på over 2.000.

De førerløse biler udfaser bilejerne

De mange nye kunder kan groft sagt deles op i to kategorier, forklarer Dennis Lange.

- Der er dem, der ikke har en bil og kan se en fordel i at kunne bruge bilen af og til, og så er der dem, der har bilen i forvejen, men som kan se en økonomisk fordel i ikke at skulle have sin egen bil men i stedet være medlem af en delebilsordning.

Allerede i efteråret forventes de første forsøg med førerløse biler at starte i Danmark, og deres entré på markedet kan gøre det helt til fortid at eje frem for at leje.

- Om 50 år er der meget, der tyder på, at der ikke er ret mange, der ejer deres egen bil. I hvert fald ikke den man bruger i dagligdagen, siger Dennis Lange fra FDM.

Der er fortsat flest mænd, der sætter sig bag rattet i bybiler som dem fra DriveNow, men andelen af kvinder vokser. De udgør i dag godt hver femte bruger.