København gransker to nye metrolinjer

Foto: Lorry

To nye metroer - en til Malmø og en til Sydhavnen - skal være analyseobjekter for en undersøgelse, som Københavns Kommune har sat i værk. Kommunen har netop udbudt opgaven med at gennemføre analysen, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Gennem en konkret analyse af de bredere økonomiske effekter ved de to metroforbindelser vil kommunen bidrage til vidensgrundlaget om og metoderne til, hvordan man analyserer de økonomiske effekter ved infrastrukturprojekter, ud over hvad der allerede indgår i eksisterende samfundsøkonomiske vurderinger.

- Når vi gerne vil have en analyse af de bredere økonomiske effekter, så skyldes det, at de traditionelle samfundsøkonomiske analyser har et alt for snævert fokus - og ikke for alvor tager hensyn til for eksempel trængsel, skriver overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (S) i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Københavns Kommune havde i budgettet for 2014 afsat 200 mio. kroner til et afgreningskammer til en Sydhavnsmetro og forventede, at staten ville bidrage med det samme. Men metroen blev ikke en del af finansloven 2014, og den tidligere transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sagde kort før jul til Politiken, at hun ikke kan garantere, at staten vil skyde de nødvendige fire-fem mia. kroner i projektet, men at det "jo står Københavns Kommune frit for at finansiere projektet selv".

Spørgsmålet om, hvorvidt formålet med analysen er at få Sydhavnsmetroen ind i finansloven 2015, eller om kommunen alternativt selv arbejder på at igangsætte projektet, undlader Frank Jensen at svare direkte på.

Han svarer i stedet:

- Vi ser meget gerne, at der etableres en Sydhavnsmetro. Den er anbefalet af Trængselskommissionen, og Transportministeriets strategiske analyser peger på, at en Sydhavnsmetro er den investering, som kan give flest nye passagerer i den kollektive trafik i hovedstaden per investeret krone. En Sydhavnsmetro kan reducere trængslen på vejene, og den vil binde det klassiske og det nye Sydhavn bedre sammen og skabe en mere sammenhængende by.

Transportministeriet oplyser, at der ikke er afsat penge til et sydhavnsmetroprojekt pt., og at det endnu er uvist, om staten vil være med til at finansiere det. Dog siger ministeriet, at den nuværende transportminister Magnus Heunicke (S) løbende er i forhandlinger om trafikale knudepunkter i Københavnsområdet.