Foto: TV2/Lorry

Kaos på værested - brugere savner svar fra Socialministeriet

Rod i økonomien og brugere, der følte sig krænket af lederen. Det var gennem en længere periode hverdag på et værested for tidligere anbragte i København.

Brugerne af værestedet Baglandet forsøgte at få Socialministeriet til at gå ind i sagen, men næsten to år efter har de stadig ikke fået svar. Det skriver DR P4 København.

Baglandet er finansieret af midlertidige bevillinger fra satspuljen, og det er Socialministeriet, der skal kontrollere, at de knap to millioner kroner, Baglandet hvert år modtager, anvendes efter hensigten.

Men ifølge en stor del af Baglandets brugere blev hverdagen på værestedet over en periode på knap to år løbende mere og mere kaotisk og utryg for de i forvejen hårdt prøvede tidligere anbragte.

- Det havde vi prøvet at gøre bestyrelsen af Baglandet opmærksom på ad flere omgange og uafhængigt af hinanden, og der skete ikke noget. Til sidst valgte vi at skrive til Socialministeriet, fortæller Rose Lorentzen, en af Baglandets brugere til DR P4 København.

Socialministeriet har ikke inddraget værestedets brugere

Brugerne sendte deres personlige beretninger om en stærk krænkende adfærd fra en leder overfor brugerne - i nogle tilfælde med seksuelle undertoner, mistanker om misbrug af baglandets midler og manglende medbestemmelse og trusler om eksklusion fra fællesskabet.

Men en aktindsigt, DR P4 København har fået, viser, at ministeriet aldrig inddrog anklagerne fra brevet i sagsbehandlingen. Socialministeriet kontaktede heller ikke brugerne for at få deres version, fortæller Rose Lorentzen:

- Der har ikke været nogen dialog. Da vi sender tingene til Socialministeriet har de valgt ikke at komme med et svar eller lignende, men i stedet kontaktede de (red. Socialministeriet) Baglandets bestyrelse.

Bestyrelsesformand betegnede Baglandet som "ubetinget succes"

Bestyrelsformand for Baglandet, Geert Jørgensen afviser, at det er muligt at komme helt til bunds i anklagerne.

- Hvor skulle man skaffe ressourcer til det? Det er jo et kæmpe arbejde at finde ud af, hvad er der i virkeligheden foregået, siger Geert Jørgensen til DR P4 København.

Samtidig fastholder han, at det var korrekt at kalde et år med rod i økonomien og flere alvorlige klager fra brugerne af baglandet for en "ubetinget succes", da han indsendte den årlige statusrapport til Socialministeriet.

- Den udtalelse handler ikke om den tidligere konflikt.

- Men det er jo en årsberetning?

- Vi havde i hovedet, at nu skulle vi ligesom opgøre en status på, hvordan ser det ud i dag, siger Geert Jørgensen.

Ministeriet har ikke modtaget brugernes beretninger

Juraprofessor ved Aarhus Universitet Søren Mørup har gennemgået Socialministeriets behandling af sagen. Han undrer sig over flere ting i sagen.

- Når man kan læse, at det har været "en ubetinget succes", så må man jo stille spørgsmålstegn ved, hvor meget man så i øvrigt kan regne med det, der fremgår af rapporten, for det kan man vel ikke sige, når man har haft store problemer med et større antal klager, man har modtaget, siger Søren Mørup.

Socialministeriet har ikke ønsket at lade sig interviewe i sagen, men skriver i en mail, at ministeriet har vurderet, at Baglandet løbende har opfyldt målsætningerne for tilskuddet fra satspuljen.

Desuden skriver ministeriet, at man aldrig har modtaget mailen med de personlige beretninger fra brugerne.