Cyklister i København Foto: Torben Klint / Scanpix

Kæden er hoppet af: Supercykelstierne mister statslig støtte

Supercykelstierne har fået flere borgere til at trampe i pedalerne. Men regeringen ønsker ikke at fortsætte finansieringen.

Tusindvis af cykelpendlere krydser dagligt kommunegrænser på vej til og fra arbejde, og stadig flere kommer til - takket være de nye Supercykelstier. 

De nye Supercykelstier har været finansieret delvist af kommuner og staten via Den Statslige Cykelpulje. Men denne pulje ønsker regegeringen ikke at fortsætte til stor ærgelse for mange borgmestre. 

- Supercykelstierne gør, at folk tager cyklen i stedet for bilen på tværs af kommunegrænser, og det understreger, at det også er en statslig opgave at medfinansiere Supercykelstiprojekterne, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) i en pressemeddelelse. 

Han bakkes op af Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen fra Socialdemokraterne. 

- Når vi sætter de gode rammer og gør det nemt for vores borgere at tage cyklen i stedet for bilen, gavner det ikke kun klimaet, men også sundheden og velværet generalt. Det er fordele, som gavner på nationalt plan, men det kræver meget af de enkelte kommuners økonomi, hvilket understreger behovet for statslig medfinansiering, siger han. 

Læs også Supercykelstier vinder international pris

FAKTA OM HOVEDSTADENS KOMMENDE SUPERCYKELSTIER

Supercykelstierne er et samarbejde mellem Region Hovedstaden og 22 kommuner.

Der er i alt planlagt 28 supercykelstier i regionen, og frem til 2020 vil 12 nye ruter blive indviet.

Man forventer, at det samlede antal Supercykelstier kan bidrage til 34.000 færre sygedage blandt borgerne, og en årlig CO2-reduktion på 856 ton. Det svarer til 100 danskeres årlige forbrug. 

På Farumruten er antallet af cyklister på ruten steget med 61 procent siden 2012, og på Albertslundruten er antallet af brugere steget med 34 procent siden 2010. 

Kortet herunder viser de nuværende Supercykelstier - grå ruter er undervejs - orange ruter er allerede færdiggjorde. Yderligere 19 ruter er planlagte - men ikke finansierede. 

  Foto: supercykelstier.dk/ruter

Selvom beregninger viser, at Supercykelstierne både nedsætter CO2'en og forbedre folkesundheden, mener transportministeren, at pengene kan bruges bedre andre steder. 

- Vi har alt for mange projekter i gang i forhold til, hvad vi kan klare. Samtidig er der en stor investeringsudfordring. Derfor må flere supercykelstier vente, siger han til DR.dk.