Min mening om EU: Jeg vil kæmpe for klimaet

Den 26. maj skal vi vælge de danske repræsentanter i Europa Parlamentet. Vi har bedt Morten Helveg Petersen fra De Radikale svare på tre spørgsmål.

Foto: Jens Nørgaard - Ritzau Scanpix

Hvordan kan borgerne I hovedstadsområdet få gavn af, at det er dig, der får en plads I Europa-Parlamentet?

Jeg er selv født og opvokset i hovedstadsområdet, og jeg har, bortset fra et par år som barn i Bruxelles, boet her hele mit liv. Så jeg er den lokale mand i Europa-Parlamentet, og jeg har i dén grad været ambassadør for hovedstadsregionen ift. de ting, jeg arbejder med, især klimaet.

Jeg havde bl.a. en tværpolitisk delegation fra Parlamentet med til Københavns Kommune, for at mine kolleger fra de andre lande kunne lade sig inspirere af, hvordan København har indrettet sig med fokus på klima og miljø.

Min mening om EU

TV 2 Lorry har stillet spidskandidaterne for de partier, der stiller op til EU-Parlamentsvalget, tre spørgsmål, der alle kredser om, hvordan de vil værne om Hovedstadsområdets borgere, når de sidder i EU. De giver os deres mening op mod valget.

Det er let at glemme, hvor progressive vi er i København og hovedstadsområdet, når man bor midt i det. Men det bliver man virkelig mindet om, når man kommer til Bruxelles. Vi har så meget godt at give videre. Og vi har stor en mulighed for at præge det europæiske fællesskab og hele udviklingen, den grønne omstilling, hvis vi stempler ind og byder os til. Det er regeringen underligt nok ikke så gode til, så det gør jeg. Og det kan jeg garantere, at det vil jeg fortsætte med.

Hvad vil du arbejde for af konkrete projekter, der vil forbedre livet for borgerne her I Lorrys sendeområde?

København er en af de bedste cykelbyer i hele verden, og det skal vi være stolte af. Men samtidig er det en by, som bliver mere og mere forurenet pga. den tunge trafik fra diesel og benzinbiler. Det kan ikke være rigtigt! I den kommende periode vil jeg igen kaste mig ind i klimakampen og fokusere endnu mere på renere luft.

De sidste fem år i Parlamentet har jeg bl.a. sikret, at når det blæser på Nordsøen, så kan vi eksportere den grønne strøm ned igennem Europa og oplade de hundredtusindvis af elbiler, vi skal have ud på vejene.

Jeg har sikret udfasning af statsstøtte til kulkraft, og jeg har sikret høje, ambitiøse mål og regler for, hvordan vi energieffektiviserer vores huse – tænk på at næsten 40 pct. af CO2-udledningen i Europa, kommer fra opvarmning- og nedkøling af vores boliger. Det er resultater, som rimer på hovedstadens grønne virksomheder, som derfor kan se frem til øget eksport og flere nye medarbejdere. 

Hvilke mærkesager har du, der vil påvirke borgerne her I hovedstadsområdet?

Vi skal investere langt mere i klimaløsninger og forskning end i dag. Stats- og regeringscheferne flyver kloden tynd for at bekræfte Paris-målene – og så har de glemt dem igen, når de er i forhandlingslokalerne i Bruxelles og på Christiansborg.

Pengene til forskning kan vi passende finde via klimabeskatning af plastik, afgifter på brændstof til fly og ikke mindst på kulkraft. Uanset hvordan vi end vender eller drejer det, så ér det for billigt at flyve i dag, mens prisen på kollektiv trafik stiger, fordi det kun er flybranchen, der er undtaget for moms og afgifter på brændstof. Da det er de rige, der flyver mest, er det nuværende system socialt skævt, og det koster ofte mere at tage toget til Aalborg end at flyve. Hvis vi fortsætter sådan, taber vi klimakampen med et brag!

Jeg mener, at vi i Danmark, og her tænker jeg ikke mindst på uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne i hovedstadsområdet, skal gå forrest i Europa og spille en endnu større rolle i Europas grønne omstilling. Visionære politikere traf gode beslutninger i 70erne under oliekrisen, hvor man turde indføre bilfrie søndage og satse langsigtet på fjernvarme, el-net og vindmøller. Har vi visionære politikere i dag? Jeg synes det ikke.

MEN… til gengæld har vi en befolkning, et civilsamfund, som har forstået, at den er gal, og som gør noget ved det. Teenagere over hele Europa demonstrerer, fra Langeland til Bruxelles. Borgerforslag om en klimalov.

Jeg oplever en aktivisme, en folkelig bevægelse, som jeg ikke har set mage siden murens fald. Folk der virkelig vil noget. Som er langt foran politikerne. Det er vanvittigt inspirerende.

Derfor stiller jeg op igen: For at fortsætte klimakampen. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik