Intet forbud mod lastbiler i København

Cyklister og fodgængere kommer fortsat til at skulle se sig ekstra godt for, når de færdes i det indre København. Et stort politisk flertal på rådhuset har foreløbig opgivet at gennemføre det meget omtalte totalforbud mod lastbiler over 18 ton fra februar 2009.

Forbuddet, der var et led i kampagnen om København
som verdens bedste cykelby, kan nemlig ikke realiseres, da det
ifølge en uvildig rapport ikke vil gavne trafiksikkerheden.
Tværtimod vil lastbilerne være tvunget til at foretage 400.000
flere højresving om året, hvis de skulle køre uden om indre by,
skriver Berlingske Tidende. I stedet har politikerne vedtaget at
lukke smutvejen Vester Voldgade for tunge lastbiler. Og
hastighedsgrænsen på Nørre Voldgade forbi Nørreport Station skal
sættes ned fra 50 km/t til 30 eller 40 km/t af hensyn til
sikkerheden for de mange fodgængere og cyklister, der færdes ved
landets mest benyttede trafikknudepunkt. Det er også planen at
ombygge farlige kryds, hvor der ofte er højresvingende
lastbiler. Samtidig skal kommunen gennemføre
trafiksikkerhedskampagner og sammen med Vejdirektoratet indføre
skilte med enten tvangsruter eller anbefalede ruter for
lastbiler, så de bliver ledt uden om indre by, når de skal køre
mellem motorvejssystemet og erhvervshavnen i Nordhavn. I sidste
ende bliver det Københavns og Nordsjællands Politi, som afgør,
om kommunen må tvinge lastbilerne til at køre ad bestemte ruter
eller ej. Et politisk flertal har tidligere stået bag
beslutningen om et totalforbud mod lastbiler i indre by, og for
kun en måned siden vedtog S, SF og Enhedslisten, at forbuddet
endda skulle gælde for hele Københavns Kommune. Alligevel
afviser Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R),
at der er tale om en lidt udvandet beslutning i og med, at der
kun kommer totalforbud mod lastbiler i Vester Voldgade. »Det
synes jeg bestemt ikke. Vi har lyttet til sagkundskaben, som
påpeger, at der med en forbudszone vil komme flere højresving
end tidligere. Og jeg er glad for, at vi nu kan sætte os sammen
med vognmandsbranchen og diskutere, hvordan vi kan forbedre
sikkerheden. Det kan f.eks. være at arbejde for lastbiler med
lavtsiddende førerhuse, hvor chaufføren har udsyn til
cyklister,« siger Klaus Bondam og hentyder til, at der sættes et
større analysearbejde i gang om løsninger, der kan gennemføres
på lidt længere sigt. Socialdemokraternes politiske ordfører
Anne Vang siger, at målet om større sikkerhed for cyklister og
fodgængere er det væsentligste frem for de midler, der tages i
brug for at opnå forbedringerne. »Branchen og vi har en fælles
interesse i at undgå ulykker, og det vigtigste er, at
lastbilerne kommer ud på de veje, der er beregnet til dem,«
siger Anne Vang. Dansk Transport og Logistik er tilfreds med, at
der ikke kommer et totalforbud mod lastbiler. Branchen håber
også, at politiet ikke vil tillade tvangsruter.