HH-Ferries fyrer 100.

Rederiet HH-Ferries, der sejler på Helsingør-Helsingborg overfarten, har nu varslet opsigelsen af 100 medarbejdere. Hvornår fyringerne effektueres, forhandler rederiledelsen i øjeblikket med medarbejdernes organisationer om, skriver Helsingør Dagblad onsdag.

- Det skal ske så hurtigt som muligt,
men det skal også ske på en ordentlig måde. Det er i alles
interesse, og jeg forventer, at alt er på plads i år, men det er
afhængigt af, hvordan forhandlinger forløber, siger direktør Jes
Svare til Helsingør Dagblad.

»Alt« indebærer også en ny sejlplan,
hvor der sejles med fire bilfærger mellem Helsingør og
Helsingborg mod i dag fem.Dermed indføres der kvarters-drift med
fire afgange i timen fra hver side.

Men kun i dagstimerne.Scandlines og HH-Ferries indledte et
drifts-samarbejde den 1. september, men det var blot begyndelsen
på en egentlig sammenlægning under driftsselskabet Scandlines
I/S.Den aftale er faldet på plads, så HH-Ferries fremover bliver
et udchartrings-selskab, der leverer bemandede færger til
Scandlines I/S.

Som planen ser ud, skal Scandlines bruge én af de
to HH-Ferries-færger til dagsejlads og muligvis den anden i
højsæsonen, så der om sommeren kan sejles med fem færger.- Den
ene færge skal sejle året rundt i dagtiden. og så må vi se, om
der er behov for den anden under højsæsonen.

Hvis det viser sig, tror jeg godt, vi kan skaffe det nødvendige mandskab, siger Jes Svare.Han understreger, at det er en ren HH-Ferries-varsling.- Den har ikke noget med Scandlines at gøre.

- Det er HH-Ferries, der tager forhandlingerne med fagforeningerne, og vi gennemfører
nedskæringerne for at langtidssikre HH-overfarten i konkurrencen
med Øresundsbroen, forklarer Svare.

Det er godt halvdelen af
HH-Ferries' ansatte, der kommer til at miste deres arbejde.60
jobs på færgerne og 20 i land på hver side af ruten
forsvinder.Planen om at anlægge et leje ved Knutpunkten i
Helsingborg til HH-Ferries' Mercandia-færger til ibrugtagning 1.
september næste år, ændres der ikke ved.