Foto: TV2/Lorry

Helsingør kobler Helsingborg fra

Det er slut med, at Helsingør jagter krydstogt-turister sammen med Helsingborg. Det skriver Helsingør Dagblad. Det rødhvide-blågule samarbejde er ophørt. Nu skal Helsingør markedsføres som en krydstogt-destination i sig selv og som en del af København. Mulighederne er gode, mener turistchef.

- Krydstogt-turismen er et voksende marked på den internationale arena. Helsingørs ambition er at være en synlig spiller på det område, og Helsingør har helt klart potentialet for at udvikle krydstogt-turismen... Alene hele den fysiske ankomst for skibene med Kronborg og Øresund gør det jo vanskeligt at forestille sig noget mere spektakulært i Skandinavien, siger Dorte Kiilerich.
Kiilerich er direktør for VisitNordsjælland, turismeorganisationen for Helsingør, Hillerød, Gribskov og Fredensborg kommuner. I går aftes var direktøren til møde med politikerne i Helsingør Byråds økonomiudvalg for at orientere om den nye strategi for krydstogt-turismen i Helsingør.
Helsingør-borgmester Johannes Hecht-Nielsen er tilfreds med, at man nu angriber krydstogt-turismen på en anden og mere professionel måde end tidligere. Det ærgrer nemlig politikeren, at Helsingør ikke får flere besøg af krydstogtskibene.
- Her i 2011 kommer der fem anløb. I 2012 er der slet ingen anløb booket, og de burde ellers ligge klar på det her tidspunkt, siger han.
Helsingør og Helsingborg har tidligere har kørt tandem eller måske rettere sejlet katamaran sammen i et forsøg på at trække krydstogt-turister til de to byer på hver sin side af Øresund.
Men nu er det meningen, at Helsingør skal koble Helsingborg helt fra. I stedet vil markedsføringen i langt højere grad slå på, at Helsingør er noget helt særligt og en særlig del af København.
- Helsingør skal markedsføres som en krydstogt-destination i et regi af et stort EU-vækstprojekt, som VisitNordsjælland netop er blevet bevilget, hvor krydstogt-turisme er et af indsatsområderne. Og vi vil markedsføre Helsingør som en krydstogt-destination, der har gode faciliteter at tilbyder rederierne, og som en destination, der har gode oplevelser for de krydstogt-gæster, der vælger at gå i land, forklarer Dorte Kiilerich.
I 2011 kan Helsingør glæder sig til at et af verdens største krydstogt-skibe, Queen Mary 2, kommer tilbage til byen i år. Besøget i maj sidste år var en stor succes, og Queen Mary 2 besøger reden ved Helsingør Havn en gang før sommer og en gang efter.
- Sidste år var der mange af de 2.000 gæster ombord på Queen Mary 2, der valgte at gå i land. Det er jo meget positivt for byen, fortæller Dorte Kiilerich.
Den typiske krydstogt-turist behøver dog ikke længere en trækvogn til at trække tegnebogen i. Før var krydstogt-skibene ofte fyldt med ekstremt rige turister, der i den grad havde spenderbukserne på, når de gik i land.
- For 10 år siden var krydstogt-gæsterne typisk meget velhavende mennesker, ofte amerikanere. I dag er der mange flere mennesker i mange flere samfundslag, som vælger at tage på krydstogt. Volumen er simpelthen blev større. Derfor er den enkelte gæsts forbrug faldende, men totalomsætningen i forbindelse med krydstogter er meget stor, siger VisitNordsjælland-direktøren.
I Helsingør har der været snak om, at Helsingør Havn for at tiltrække endnu flere krydstogt-skibe skulle bygge en ny mole uden for havnen for et tocifret million-beløb.
Det projekt tror Helsingør-borgmester Johannes Hecht-Nielsen dog ikke på, at der bliver afsat kommunale kroner til. Og ifølge Kiilerich er det ikke afgørende for VisitNordsjællands arbejde.
- Vi arbejder ud fra de forhold, der er ved havnen nu. Jeg tror ikke på, at man vælger Helsingør fra af den grund, siger Dorte Kiilerich.
I øvrigt har Helsingborg Kommune beklaget, at Helsingør dropper ud af samarbejdet mellem de to byer. Det ønsker den svenske kommune nu skal diskuteres i det overordnede HH-samarbejde.
- Derfor tager vi da et møde med folk på den svenske side. Men kontrakten med dem er udløbet, og samarbejdet har ikke givet os noget, konstaterer Johannes Hecht-Nielsen.
Borgmesteren understreger dog, at Helsingør fortsat gerne vil have et samarbejde med Helsingborg - bare på en anden måde end tidligere.