Henrik Zimino, borgmester, Tårnby Kommune (Socialdem.)

Havnetunnel kan skabe trafikkaos på Amager

Massive bilkøer og trafikkaos på Amager Strandvej kan blive konsekvenserne, når havnetunnellen bliver en realitet. Det skriver DR P4 København.

Havnetunnellen vil nemlig lede en stor del af biltrafikken ned af Amager Strandvej, når den engang står færdig.

Beregninger fra Rambøll viser, at havnetunnellen vil give en øget trafik på Amager Strandvej på mellem 6.000-10.000 biler i døgnet.

Det vækker bekymrede miner hos Tårnby Kommunes borgmester, Henrik Zimino (S).

- Det er en kommunevej med enormt meget trafik i forvejen, så det er uacceptabelt, siger han til DR P4 København.

Der er strand og rekreative områder på strækningen, siger borgmester

Ifølge Henrik Zimino er Amager Strandvej slet ikke gearet til de mange biler.

- Det skal ikke foregå af en almindelig kommunevej, hvor der er strand og rekreative områder, siger han til DR P4 København.

Strandvejen ligger langs Amager Strandpark, og er både ejet af København Kommune og Tårnby Kommune.

Henrik Zimino opfordrer Københavns overborgmester, Frank Jensen til at tænke sig om en ekstra gang.

- Han skal gøre sig nogle overvejelser sammen med Borgerrepræsentationen, om det er det, de ønsker på Amager Strandvej. De har jo også en stor Amager Strandpark, som der er brugt mange penge på at udvikle, siger han.

Oversborgmester forstår bekymringen

Overborgmester Frank Jensen (S) kan godt forstå bekymringen over flere biler i Tårnby Kommune.

- Jeg deler Tårnbys bekymring for Amager Strandvej. Det er en af meget få veje, der vil få mere trafik med en havnetunnel, siger han til DR P4 København.

Han mener dog, at Tårnby Kommune nok skal få lejlighed til at lufte sine bekymringer i en høring om havnetunnellen, når en egentlig beslutning rykker tættere på, siger Frank Jensen.

- Så der er rig lejlighed til, at blandt andet Tårnby og andre som også bliver berørt af en havnetunnel, kan komme ind i en proces, siger han til DR P4 København.

Den 6. november i år vedtog økonomiudvalget at godkende linjeføringen B4, til at være den overordnede linjeføring for en kommende havnetunnel. Den går fra Nordhavn, over Refshaleøen og til Amager.