Håb for strandede bank-kunder

En betydelig del af de omkring 10.000 privat- og 5000 erhvervskunder, som er fanget i Roskilde Bank, vil kunne finde et nyt pengeinstitut meget hurtigere end først frygtet.

Det fortæller Roskilde Banks administrerende
direktør Lars Jensen, som netop har overtaget jobbet som øverste
chef i banken efter Søren Kaare-Andersen.
Forklaringen på den optimistiske udmelding er, at mange af
Roskilde Bank-kundernes økonomi egentlig ikke fejler noget.
Problemet er alene, at både privat- og erhvervskunders lånesager
i Roskilde Bank i vid udstrækning mangler dokumentation, ligesom
banken i en række tilfælde ikke har sikret sig den nødvendige
pant i de lån, der er givet. Og så længe disse ting ikke er i
orden, vil ingen andre pengeinstitutter overtage kunderne,
forklarer Lars Jensen.
Men for de kunder, som har en sund økonomi, kan
dokumentationen hurtigt bringe dem videre til et nyt
pengeinstitut.
- Der har ikke været det samspil mellem kunde og bank, som vi
kender fra andre banker, hvor dialogen er baseret på økonomisk
dokumentation. Dokumentationen har ikke været særligt udbredt i
Roskilde Bank. Vi prøver at få overblik over, hvor mange det
drejer sig om. Vi ved bare, at det er udtalt. Men jeg tør endnu
ikke sige, om det er 20 eller 40 procent, som rent faktisk har
en økonomi, så de kan komme videre her og nu, siger den
administrerende direktør.
I forhold til lånesagerne må kunderne acceptere, at der skal
sikres pant i lånene i form af eksempelvis et ejerpantebrev.
- Det kan komme til at koste kunden en stempelafgift. Den må
de så nu betale for at kunne komme videre til et nyt
pengeinstitut, siger Lars Jensen.
I forhold til erhvervsområdet har mange af Roskilde Banks
kunder ikke afleveret budgetter og årsregnskaber som grundlag
for virksomhedernes driftkreditter og lån. Også her vil mange
kunder kunne komme videre, når der er bragt orden i sagerne.
Lars Jensen erkender dog også, at mange af de kunder, der er
tilbage, har store økonomiske problemer. Det drejer sig om både
kunder, der har investeret og tabt store beløb i Roskilde
Bank-aktier, kunder, som har haft et markant overforbrug, og
erhvervskunder, som har fået lån og kreditter, som rakte udover
deres virksomheders økonomiske formåen.
- Men for alle gælder det, at vi vil gøre alt, hvad vi kan for
at hjælpe dem videre. Det er kun den absolut sidste nødløsning,
når vi vælger at begære en kunde konkurs. Vi vil gå meget, meget
langt for at undgå det, siger Lars Jensen.