Haarder vil lokke flere lærere til folkeskolen

Arbejd som undervisningsassistent i skolen om formiddagen og læs til lærer om eftermiddagen! I kampen for at skaffe flere lærere til folkeskolen opfordrer undervisningsminister Bertel Haarder (V) nu kommuner og lærerseminarier til at arbejde sammen om at udbyde en kombination af job og uddannelse.

»Der går mange
rundt i 20-40-års alderen med en uddannelsesdrøm, de aldrig fik
realiseret, fordi de har fået børn og hus og ikke har råd til
fire år på SU«, siger Bertel Haarder (V) til Politiken: »Tilbyd
dem en kombination af uddannelse og job«.

Tanken er, at de
studerende skal tilbydes job som undervisningsassistenter efter
finsk forbillede og bistå lærerne i klasseværelset med urolige
elever eller elever med behov for ekstra støtte. Samtidig skal
læreruddannelsesstedet tilpasse et forløb, så
undervisningsassistenterne sideløbende kan læse til lærer.
Undervisningsassistenter kan sammenlignes med
pædagogmedhjælpere.

Og her har man allerede et lignende
samarbejde mellem Vejle Kommune og Jelling Pædagogseminarium,
hvor studerende tilbydes studenterjob som pædagogmedhjælpere i
kommunens børnehaver og vuggestuer samtidig med, at de optages
og læser på pædagoguddannelsen.

»Jeg tror, det kan være vejen
til at få flere lærere og samtidig sikre seminariernes fremtid«,
siger ministeren. Formanden for Danmarks Lærerforening er ikke
afvisende over for ideen. »Det er bestemt en mulighed«, siger
Anders Bondo Christensen til Politiken: »Men jeg synes, vi skal
prøve det af i en kommune først, hvor alle skoler deltager, så
vi får et bredt erfaringsgrundlag«.

Også i Kommunernes
Landsforening (KL) er der umiddelbar støtte til modellen. »Vi
har generelt vanskeligheder med at skaffe de lærere, vi skal
bruge«, siger Jørn Sørensen (R), formand for KL's børne- og
kulturudvalg: »Så det ville da være oplagt at prøve«.
Kombinationen af job og uddannelse kan give læreruddannelsen et
kvalitetsløft, vurderer Andreas Rasch-Christensen,
videncenterleder ved professionshøjskolen VIA University College
i Midtjylland.

»Den praktiske erfaring fra klasseværelset, som de
studerende vil få som undervisningsassistenter, kan være med til
at mindske frafaldet på uddannelsen og blandt nyuddannede
lærere«, siger han til Politiken.