Frygt for skader ved Metro-byggeri

Byggeriet af den kommende Metro Cityring risikerer at skade Marmorkirken, husene på Gammel Strand og andre historiske bygninger i Frederiksstaden og Middelalderbyen.

Det er de gennemgående temaer i over 200 indsigelser mod det 15 milliarder kroner dyre ringmetroprojekt, som Københavns Kommune har modtaget ved høringsfristens udløb, erfarer Berlingske Tidende. Desuden er naboer til de kommende Metro-byggepladser ved især Sortedamssøen, Nørrebroparken og Gammel Strand dybt bekymrede over miljømæssige gener som støj og forurening fra lastbiler, der skal køre opgravet jord væk i årevis under byggeriet, viser den første screening af indsigelserne, som Økonomiforvaltningen på Københavns Rådhus har udarbejdet. Frygten for, at de gamle bygninger, som er funderet på pæle i grundvand, skal sætte sig eller styrte sammen, er især taget til, efter at et metro-byggeri i den hollandske hovedstad Amsterdam har ført til store ødelæggelser af bygninger i bymidten på trods af entreprenørernes forsikringer om det modsatte. Samtidig er Amsterdam-metroen blevet 200 procent dyrere end beregnet. Det fik i går den konservative Metro-ordfører på Københavns Rådhus, Peter Schlüter, til at slå katastrofealarm og kræve, at der skal udarbejdes en ny budgetanalyse og risikovurdering af Metro Cityringen. Men ifølge den konservative sundhedsborgmester Mogens Lønborg har partiets Metro-ordfører været en postgang for tidligt ude. »Vi vil afvente embedsværkets bearbejdning af høringssvarene, så vi får deres vurdering af, om borgernes bekymringer er berettiget, eller om der gemmer sig myter bag dem. På det tidspunkt er vi blevet meget klogere. Men der er ingen tvivl om, at vi er parate til at foretage ændringer af projektet, hvis det viser sig, at bekymringerne er berettiget,« siger Mogens Lønborg. På Christiansborg siger den konservative trafikordfører Henriette Kjær, at der helt ind i transportminister Lars Barfoeds kontor er stor opmærksomhed på byggeriet af den mest problematiske strækning gennem Gammel Strand og Frederiksstaden med stationen Marmorkirken. »Jeg tror, at alle partier på Christiansborg er enige om, at vi skal have undersøgt forholdene for især Marmorkirken. Vi vil selvfølgelig ikke have ansvaret for, at der sker en kæmpe fadæse, og Marmorkirken styrter i grus,« siger Henriette Kjær. Bestyrelsesmedlem i Metroselskabet, Jesper Christensen (S) siger, at de bekymringer, borgerne giver udtryk for i høringssvarene, selvfølgelig skal undersøges. Og han bekræfter, at Metroselskabet er fuldt ud opmærksom på problematikken med Gammel Strand og Marmorkirken og overvejer særlige byggemetoder, f.eks. jordnedfrysning. Metroselskabet er i gang med at undersøge, hvad der præcist er sket i Amsterdam. Jordforholdene er dog anderledes dér end i København. Både før, under og efter byggeriet af Cityringen bliver følsomme huse i København sat under elektronisk overvågning.