Frit lejde til hjemmepleje i Fredensborg

Borgerne i Fredensborg Kommune opfordres til at henvende sig til ældrechefen, hvis de oplever svigt i hjemmeplejen.

1200 breve er i disse dage på vej ud til borgere i Fredensborg Kommune, der modtager hjemmehjælp.

I brevet opfordrer ældrechef Hans Bækvang til, at de ældre eller deres pårørende ringer til ham personligt, hvis de har oplevet svigt i hjemmeplejen.

Samtidig har medarbejderne fået frit lejde i en uge til at fortælle, hvis de har foretaget ting i arbejdstiden, der minder om den snyd, der er sket i ældreplejen i København.

Formålet er at få løst eventuelle problemer og få skabt ro om hjemmeplejens arbejde, skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Som leder har jeg et billede af, at det hele kører godt, men jeg kan jo ikke læne mig tilbage med den tilgang, når sagen ruller ud over hele sommerlandet. Vores medarbejdere er påvirket af sagen og føler sig overvåget og får bemærkninger, når de passer deres arbejde. Nu må vi afdramatisere sagen ved at få afdækket det reelle problem i stedet for at tale sagen op, forklarer Mette Plovsing, der som direktør for Job og Velfærd har det overordnede ansvar.

Hun understreger, at det ikke handler om en klapjagt på medarbejderne, hvis de køber en pakke tyggegummi eller en flaske vand på vej ud til en borger.

- Vi skal tilbage til den sunde fornuft. Hvis en medarbejder går ud og køber tre liter mælk til fru Hansen og selv mangler en flaske vand i det varme vejr, er det sund fornuft, at medarbejderen gerne må købe vandet til sig selv for egen regning. Men hvis der er noget, der nærmer sig det omfang, vi har set i København, så skal vi have det frem, forklarer Mette Plovsing til avisen.

/ritzau/