02:24

Fremtidens bus kører på Vestegnen - uden chauffør

Fremtidens bus kan meget vel vise sig at være selvkørende. Fredag fik vi en forsmag på, hvordan det bliver.

Fredag lød startskuddet til første test af den første førerløse bus i Danmark.

Det skete på en stille vej på Hersted Industripark i Albertslund, hvor fremtidens bus blev vist frem og trillede en rolig tur til stor begejstring for de fremmødte.

For efter et tryk på knappen klarer bussen resten.

Læs også Den første selvkørende bus rykker nærmere: Sådan ser den ud

Bussen, der er døbt Easy Mile, er et el-drevet køretøj med plads til 12 passagerer, fordelt på seks siddepladser og seks ståpladser. Og så er der som nævnt altså ingen chauffør til at styre.

Kameraet styrer kursen

Indbyggede kameraer - den såkaldte Lidar-teknologi - sørger for at Easy Mile holder kursen. Kameraerne er specialdesignet til konstant at registrere, hvad der sker i omgivelserne -  og dermed stoppe bussen med det samme.

Under testkørslen var der ingen forhindringer, men det er planen, at den selvkørende bus allerede indenfor få år er klar til de danske landeveje.

Det fortæller Nikolaj Kyhn, der er markeds- og udviklingschef hos busselskabet Nobina Danmark, der står bag Easy Mile i samarbejde med DTU, RUC og ikke mindst IBM, der blandt andet har postet syv millioner kroner i projektet oveni i de 25 millioner kroner, som det førerløse bus-projekt i forvejen har fået af støtte fra EU.

Easy Mile er navnet på den nye førerløse bus. Foto: TV 2 Lorry

Står det til folkene bag, skal den her bus blive så smart, at folk i byen helt lader bilen stå:

- Vi vil gerne skabe et meget stærkt kollektivt produkt. Og der er bussen med til at skabe det her meget stærke kollektive produkt, siger Nikolaj Kyhn.

Kan køre døgnet rundt

Borgmestrene fra Albertslund og Gladsaxe støtter projektet og var også med på fredagens testkørsel.

- Det vil have en kæmpestor værdi, at vi kan sætte sådan nogle små busser ind, som kan køre ud i vores boligkvarterer, erhvervskvarterer og ud i de store uddannelsesinstitutioner også. Med den her løsning, så får vi flere over på den kollektive trafik, det er jeg helt sikker på, siger Gladsaxes borgmester, Trine Græse.

Læs også Busser i Ishøj når dårligt til kommunegrænsen

Borgmester-kollegaen fra Albertslund, Steen Christiansen, er også meget optimistisk i forhold til fremtiden.

-  De kan jo komme ud steder, hvor de store gule busser ikke kan komme.  Og de kan køre stort set døgnet rundt, de her. Så det giver en helt anden komfort til den kollektive trafik. Så måske skal vi vænne os til at stoppestedet er lige der, hvor vi gerne vil hen, siger han til TV 2 Lorry.

Med både handikaplift og terrængående dæk, er den lavet til at køre folk helt til døren.