Forbrugerne savner at blive hørt om rejsekortet.

Foto: TV2/Lorry

Forbrugerne savner at blive hørt om rejsekortet. Rejsekortet en god idé - men dele af det har ikke været gennemtænkt, lyder det fra Forbrugerrådet.

Rejsekortet er ikke gennemtænkt set med forbrugernes briller. Og det er en fejl i processen, mener seniorrådgiver i Forbrugerrådet Lise Bjørg Pedersen.

- Vi ville meget gerne have været hørt tidligt i processen. Der har ikke været fokus på brugervinklen på rejsekortet.

- Som udgangspunkt er et rejsekort, der kan bruges over det hele, en god idé. Men brugerne har ikke været inddraget i udviklingsprocessen.

- Der er nogle ting, hvor de kunne have gjort det bedre, siger Lise Bjørg Pedersen med henvisning til Rejsekort A/S og selskabets ejere.

Forbrugerrådet får et stigende antal henvendelser fra forbrugere, der har svært ved at få styr på det nye rejsesystem.

- De er usikre på takst- og prissystemer, som de ikke kan gennemskue, og de er ikke komfortable med at skulle sende deres cpr-nummer og kontonummer over mobilen, siger Lise Bjørg Pedersen.

Der bliver arbejdet på et fastprissystem. Det er et element, som Forbrugerrådet har arbejdet meget for, men som Lise Bjørg Pedersen hører det, vil det system først være klart engang i 2015.

Samtidig skal Rejsekort A/S være hurtigere til at rette fejl.

- Det skal ske hurtigt, når fejl påpeges. Men de har været rigtig længe om at rette op på de fejl, siger Lise Bjørg Pedersen.

Pendlere, der i dag har et månedskort, vil også skulle over på rejsekortet fra 2014, men pendlerne på Kystbanen vil have transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at udsætte det eller helt droppe det.

Det er usikkerhed om prisen og systemet med et tjekke ud og ind, der bekymrer pendlerne.

- Det er vigtigt, at der også bliver en mulighed for, at man som pendler ikke skal tjekke ind eller ud. Man kan have kortet i tasken eller på mobilen og kun hive det frem, når det skal tjekkes, siger Lise Bjørg Pedersen.