Flere penge giver ikke klogere skoleelever.

Der er ingen sammenhæng mellem kommunernes udgifter til skoledrift og skolens undervisningsresultater. Det fastslår tænketanken CEPOS i en ny undersøgelse, der skyder tesen, om at manglende midler er årsagen til sløje karakterbeviser, ned.

»De fleste menneskers forhåndsforventning vil være, at bruges der
flere penge, så får vi bedre resultater, men den automatik
findes ikke nødvendigvis,« siger forskningschef HOS CEPOS, Geert
Laier Christensen. Man er nået til konklusionen ved at
sammenligne 9. klasse-elevernes karakterer i dansk og matematik
og korrigere dem for sociale og udefrakommende faktorer - såsom
ejendomspriser, lønniveauer med mere.

»På den måde får vi
udtrykket for, hvor godt en elev har klaret sig i forhold til,
hvad man kunne forvente,« siger Geert Laier Christensen og
fortsætter: »Resultatet er så, at der simpelthen ikke er nogen
sammenhæng.

Til trods for, at der er relativ stor variation i
forhold til, hvad kommunerne bruger per elev, så er der ikke
nogen sammenhæng mellem, hvad man bruger, og hvad resultatet
bliver. En systematisk sammenligning mellem kommunernes
resultater og udgifter kunne medvirke til at løse dette
problem.« Det skriver Berlingske Tidende søndag.