Færre sygedage i Roskilde

Dansk Industri har ud fra nye tal hentet hos kommunernes fælles løndatakontor beregnet, at et faldende sygefravær i Roskilde Kommune i 2008 betød, at kommunen havde medarbejderne til rådighed i 8.400 flere arbejdsdage end året før. Det skyldes et fald på i underkanten af halvanden sygedag per medarbejder, skriver DAGBLADET Roskilde.

Personalechef Inge Iversen gør det klart, at der er meget
fokus på sygefravær i Roskilde Kommune, og hun vurderer, at
udviklingen er fortsat i 2009. Ifølge personalechefen handler
sygefraværspolitikken blandt andet om, at lederne i kommunen
tager kontakt til de syge medarbejdere - så man kan tage hånd om
det, hvis der er behov for et eller andet. Og om at lederne er
blevet udstyret med en »værktøjskasse,« så de ved, hvad der skal
til.
- Tingene er selvforstærkende, men vi skal ikke hvile på
laurbærrene. Vi skal arbejde videre, og det vil vi også gøre i
de kommende år, siger Inge Iversen.Udviklingen glæder formanden
for DI Roskilde/Køge Bugt, Niels Hermansen.
- Dels kan vi glæde os på medarbejdernes vegne over, at de er
mindre syge. Dels kan vi glæde os på borgernes vegne over, at
der nu er flere medarbejdere til at servicere dem. Og endelig
kan vi glæde os på kommunens vegne over de frigjorte ressourcer,
som styrker økonomien, siger Niels Hermansen.
I Lejre Kommune går udviklingen den modsatte vej. Faktisk har
de ansatte i Lejre Kommune overhalet kollegaerne i Roskilde,
hvad sygefravær angår. Ifølge DI havde hver medarbejder i snit
15 sygedage i 2008 mod 12,7 i 2007. Det svarer til 18
fuldtidsstillinger.
Personalechef Lis Gorm Hansen fra Lejre kan ikke umiddelbart
genkende DIs tal, men tendensen kan hun genkende. Hun peger i
den sammenhæng på, at Lejre i 2007 havde det laveste sygefravær
på Sjælland, og at tallet året efter måske nok i virkeligheden
er mere »normalt.« Lis Gorm Hansen forventer, at Lejre Kommune i
09 får et sygefravær nogenlunde som i 2008.
Man er i kommunen i gang med at implementere en helt ny
sygefraværspolitik. Så der bliver ifølge Lis Gorm Hansen gjort
meget.
- Det kræver opmærksomhed. Man skal hele tiden have fokus på,
at medarbejderne har det godt, og det har vi allerede, siger Lis
Gorm Hansen.