Det kæmper jeg for: Færre biler skal give mere plads til samvær og kultur

DEBAT: Bilismen fylder alt for meget i København. Det er på tide, at københavnerne tager byen tilbage. Det mener Alternativets politiske leder Uffe Elbæk.

Af Uffe Elbæk, medlem af Folketinget for Alternativet, valgt ind i Københavns Storkreds.

København er en fantastisk, mangfoldig by. Men København er også en storby som så mange andre, og i vores hovedstad lægger biler og den trafikale infrastruktur til biltrafik beslag på over halvdelen af det offentlige rum.

Derfor mener jeg, at det vil være oplagt at flytte den private fossildrevne bilisme ud af byerne.

Jeg bliver oprigtigt glad, når jeg ser det sociale og kulturelle liv - borger og borger imellem - på bilfrie søndage eller dage, hvor København er vært for store sports- eller kulturarrangementer som eksempelvis CPH Marathon og Copenhagen Pride. 

Det kæmper jeg for

TV 2 Lorry har spurgt samtlige politikere, der er valgt ind i Hovedstadsområdet, hvad de vil kæmpe for i deres område de næste fire år. Bliv klogere på dine politikere her.

Børn i alle aldre tager det offentlige rum til sig, der er madboder, kulturliv og spontant opståede sociale fællesskaber. Kort sagt, byens borgere ved godt, hvordan udelivet kan se ud, hvis de bare får lov til at bruge gader, stræder og offentlige pladser.

Men lige nu er det bilerne og ikke byens borgere, som har fortrinsret. 

Lad det lokale demokrati afgøre bilernes fremtid

Heldigvis vil København gerne stille strengere krav til transportsektoren, men kommunen bliver desværre bremset af national lovgivning.

Derfor vil jeg og Alternativet stramme reglerne for miljøzonerne. Vi vil gøre det muligt for kommunerne at lukke ned for biltrafikken i byerne, hvis man gennem det lokale demokrati i kommunen kan blive enige om, at man ønsker, at bilerne skal ud af byen – for at reducere luftforurening, forbedre forholdene for vores mange cyklister og skabe plads til mere socialt, fysisk og kulturelt liv i de offentlige rum, som byens huse skaber (selvfølgelig med respekt for, at man som borger også har ret til ro!). 

Man skal betale for sit kørselsforbrug i de større byer

Derudover er vi i Alternativet positive over for at oprette en miljøring, men ser det imidlertid kun som en halv løsning. Vi foreslår derfor, at transportafgifterne omlægges til et nationalt roadpricing-system, hvor man i stedet for de sædvanlige grønne afgifter og bompenge ved København og andre større byer kun betaler for sit kørselsforbrug.

Med roadpricing kan vi styre balancen mellem privat og offentlig transport, skelne mellem land og by, fossile biler og elbiler, dag og nat samt myldretid, så vi på en intelligent måde kan begrænse bilismen i København.

Jeg tror på, at København kan blive forgangsby for resten af verden. Og håber, at vi københavnere tør tage vores by tilbage fra bilismen og skabe en grøn storby fri for luftforurening, med billig offentlig transport, brede cykelstier, mere vild natur og rigt socialt og kulturelt liv i det offentlige rum – det er i hvert fald, hvad jeg vil arbejde for.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik