Efter opråb fra 29 kommuner: Her er transportministerens svar

Transportminister Ole Birk Olesen tager positivt imod trafik-opråbet fra de 29 borgmestre i TV 2 Lorrys område. Men han lover ingenting.

29 kommuner har i fællesskab sendt et nødråb til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Der er, ifølge borgmestrene, behov for trafikinvesteringer for 46 milliarder kroner i hovedstadsområdet. Foto: Dennis Lehmann & Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Region Hovedstaden er den region i Danmark, som siden 2009 har fået klart den mindste andel af de samlede statslige investeringer i vejprojekter.

Derfor er 29 hovedstadskommuner i samarbejde med Region Hovedstaden gået til samlet kamp for at få løftet syv prioriterede infrastrukturs-projekter i hovedstadsområdet, der vil lette trængslen og livet i hovedstadsområdet.

Dialog - men ingen penge

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) byder initiativet velkommen - men han er dog ikke klar til at åbne op for den store pengepung.

Trængsel på vejene er et stigende problem, og jeg har været i dialog med flere borgmestre i Hovedstadsområdet i forhold til de infrastrukturudfordringer, der opleves.

Ole Birk Olesen, Transportminister, Liberal Alliance

- Trængsel på vejene er et stigende problem, og jeg har været i dialog med flere borgmestre i Hovedstadsområdet i forhold til de infrastrukturudfordringer, der opleves, skriver Ole Birk Olesen i en mail til TV 2 Lorry.

- Jeg noterer mig, at borgmestrene nu er gået sammen og er blevet enige om, hvilke projekter, de mener, der bør prioriteres, og jeg glæder mig i den forbindelse over, at der allerede er lokalpolitisk opbakning til flere af projekterne, fortsætter han.

Transportminister: Fokus på motorveje

Selvom ministeren ikke umiddelbart er villig til at kaste penge efter hverken Kystbanen, letbane eller havnetunellen, er han klar med sin støtte til ét af infrastruktur-projekterne.

Det koster samfundet rigtig mange penge, når bilister holder i kø på vejene.

Ole Birk Olesen, Transportminister, Liberal Alliance

- Der er store trængselsudfordringer på statens veje, og min og regeringens tilgang er, at der generelt er behov for flere investeringer i vejene. Anlægsloven for tredje etape af Frederikssundsmotorvejen blev vedtaget i Folketinget i 2009 og VVM-undersøgelsen af forlængelsen af Hillerødmotorvejen er gennemført her i 2018, skriver ministeren og tilføjer:

- Så begge projekter indgår i prioriteringen, når der igen er penge til større anlægsinvesteringer i infrastruktur. Det koster samfundet rigtig mange penge, når bilister holder i kø på vejene, og derfor mener jeg også, at disse vejprojekter skal indgå i prioriteringen.

Først penge til hovedstadsområdet om to-tre år

Men borgmestrene må endnu engang væbne sig med tålmodighed.

Budgettet for offentlige investeringer til en række af de projekter, som de foreslår, vil nemlig først blive muligt i 2021, lyder det fra Ole Birk Olesen.

- I forhold til de andre projekter, som borgmestrene foreslår, begrænser råderummet til offentlige investeringer regeringens muligheder for at prioritere projekterne på nuværende tidspunkt. Fra 2021 vil der igen være økonomi til offentlige investeringer, og regeringen vil derudover øge rammen med 20 mia. kr.

Om godt to år vil der altså igen være gode mulighed for at investere i infrastruktur, men den nærmere prioritering af, hvilke infrastrukturprojekter der skal føres ud i livet, afhænger af et flertal i Folketinget

Ole Birk Olesen, Transportminister, Liberal Alliance

- Om godt to år vil der altså igen være gode mulighed for at investere i infrastruktur, men den nærmere prioritering af, hvilke infrastrukturprojekter der skal føres ud i livet, afhænger af et flertal i Folketinget, påpeger Ole Birk Olesen.

Havnetunellen er på tegnebrættet

Ministeren ser dog gerne Havnetunellen - den østlige ringvej - som en god mulighed for en af de ting, der bliver prioriteret i fremtiden.

- En Østlig Ringvej har været på tegnebrættet et stykke tid og er nu en del af udspillet om Lynetteholmen. Frem til udgangen af 2019 gennemføres forundersøgelser af en Østlig Ringvej og i den forbindelse udarbejdes en opdateret finansiel analyse af projektet, skriver Ole Birk Olesen til TV 2 Lorry.

Ringvejen skal aflaste trafikken i Indre København og sikre bedre adgang til Nordsjælland, Københavns Havn og Københavns Lufthavn.

01:32

Pengene Men hvis der virkelig skal ske noget på den her front, så kræver det grønt lys og flere milliarder kroner fra Christiansborg.  Derfor har vi spurgt folketingspolitikere, som er valgt i Hovedstadsområdet, om hvad de siger til opråbet og de 7 projekter.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret