Efter massiv klagestorm om trinbræt: Nu svarer regionsrådet

Politikere i Gribskov Kommune advarer Region Hovedstaden i sag om lokaltogs trinbræt i Søborg.

Trinbrættet i Søborg i Gribskov Kommune risikerer nu at blive nedlagt. Foto: Banedanmark

Det vil ramme de lokale i deres hverdag, hvis Region Hovedstaden får held med at nedlægge lokaltogs trinbræt i Søborg i Nordsjælland.

Sådan lyder det markante opråb nu fra borgere og politikere i Gribskov Kommune.

Læs også Flere protester: Station på lokalbane i fare for at lukke

Regionsrådet skal på tirsdag behandle et forslag fra Region Hovedstadens Trafikudvalg om at nedlægge Søborg Trinbræt. Det er et led i de årlige ændringer af Lokaltog A/S’ køreplaner, hvor der er behov for at spare tid. 

Klar over upopulær beslutning

I Region Hovedstadens Trafikudvalg er formand Jens Mandrup (SF) klar over, at beslutningen er upopulær blandt politikere og borgere i Søborg. Alligevel støtter han op om forslaget. Han mener, at der for borgerne i Søborg by er flere andre gode transportmuligheder i busser i centrum og andre trinbræt til Lokaltog i nærheden, oplyser han til TV 2 Lorry.

- Vi forholder os til, hvad der er til gavn for de mange. Vi har problemer med rettidigheden på toglinjen, der gør at andre passagerer ikke når deres andre linjeskift til eksempelvis Kystbanen, siger Jens Mandrup til TV 2 Lorry.

Socialdemokratiet og SF bakker op om forslaget, mens Enhedslisten og Dansk Folkeparti er imod, oplyser Jens Mandrup. De øvrige partiers holdninger vil vise sig på tirsdag.

Allerede skåret nok

Ifølge Bent Hansen (V), næstformand i Udvikling, By og Land i Gilleleje Kommune er der allerede blevet skåret nok i den lokale offentlige transport - eksempelvis ved Pårup og Gilleleje Øst, hvor togene nu kun stopper hver anden gang. 

- Vi er en kommune, der er i gang med at bygge nye boligområder, og vi vil rigtig gerne tiltrække flere borgere. Derfor er det den helt forkerte vej at gå at fjerne mere offentlig transport. Så lad os i stedet tale om, hvordan vi kan få køreplanerne til at gå op på andre måder, siger Bent Hansen.

Udvikling, By og Lands anden næstformand, Brian Lyck (DF), er enig og vil hellere bruge energi på at undersøge, hvordan passagerne kan stige af og på togene hurtigere, så man dermed både bevarer trinbrættet og sparer den nødvendige tid.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik