00:48

HOFOR udvider antallet af bydele, der skal overflyves med drone.

Droner er en succes: Nu skal mere af København overflyves

Droner med varmesøgende kameraer har givet så gode resultater for forsyningsselskabet HOFOR, at området nu udvides til større dele af København.

Til Rom og tilbage igen.

Så langt kan de 2.888 kilometer fjernvarmerør, som løber under København nå.

For HOFOR, der ejer alle rørerne, er det en stor opgave at holde styr på de mange kilometer rør - særligt, hvis der skulle opstå et hul eller en utæthed på de underjordiske rør.

Vi har allerede været ude ved de første steder, som ganske rigtigt har vist sig at være lækager, som vi nu er ved at reparere

Bo Jensen Møller, sektionsleder i HOFOR

I december måned 2016 tog forsyningsselskabet droner med særlige varmesøgende kameraer i brug, for at komme utætheder og varmetab til livs.

Projektet var en stor succes i Vanløse og Brønshøj/Husum, og nu har HOFOR valgt at fortsætte søgningen efter huller og lækager i andre københavnske bydele.

- Dronerne har lokaliseret 44 steder, som højst sandsynligt er utætheder i rørene under Vanløse og Brønshøj/Husum, siger Bo Jensen Møller, der er sektionsleder i HOFOR, og tilføjer:

- Vi har allerede været ude ved de første steder, som ganske rigtigt har vist sig at være lækager, som vi nu er ved at reparere. 

Læs også Droner skal afsløre skjulte læk på fjernvarmerør

Dronernes arbejde er uvurderligt

De lækager, som dronerne har fundet, ville have været nærmest umulige at opdage ellers, mener sektionslederen. Mange af rørerne i villakvarterer løber under folks haver, hvor det er nærmest umuligt at måle med håndholdte varmefølsomme kameraer.

Dronerne har lokaliseret 44 steder, som højst sandsynligt er utætheder i rørene

Bo Jensen Møller, sektionsleder i HOFOR

- Med hjælp fra dronerne får vi langt hurtigere et præcist overblik over, hvor der kan være utætheder og få dem repareret, siger Bo Jensen Møller og fortsætter:

- På den måde minimerer vi vores tab og kan bedre planlægge vedligehold af ledningsnettet. Alt sammen til gavn for både CO2-regnskabet og varmeregningerne.

Første destinationer: Valby og Sydhavnen

I første omgang er det villakvarterne i Valby og Sydhavnen, der får besøg af dronerne.

- Vi regner med at begynde i Valby her i februar, siger sektionslederen. 

Læs også Smart Lyngby-opfindelse: Droner skal finde miner fra 2. verdenskrig

Efter den sydlige del af København er blevet tjekket med de sekspropellede droner, kommer turen til Østerbro og Amager, hvor der også er villakvarterer.

Der er en række forhold, der skal være i orden for at få brugbare resultater, når man termograferer med droner. Det skal være koldt og mørkt, der må ikke være for meget vind, og asfalten må ikke være våd. Derfor bestræber HOFOR sig på at gennemføre alle flyvningerne her i løbet af foråret.

FAKTA OM HOFORS DRONEFLYVNING

I Vanløse og Brønshøj/Husum var der følgende resultater:
  • 8 nætter med flyvning.
  • 500.000 termiske billeder indsamlet
  • 44 steder, der skal kigges nærmere på og med stor sandsynlighed er lækager.
Om dronerne:
  • Der bliver fløjet med to droner.
  • De flyver i 80-100 meters højde, og beboere tæt på vil muligvis kunne høre en svag brummen fra dronerne.
  • Den største vejer 8 kg, hvoraf 3 kg er batterier. Den har en diameter på 141cm fra propelspids til propelspids.
  • Dronerne tager ingen almindelige billeder. De måler kun elektromagnetisk stråling i bølgelængderne 7,5 – 14 μm med en termisk sensor.
  • Intensiteten omregnes til en faktisk temperatur. Hver temperatur tildeles en farve og deraf opstår termografibillederne.
  • Dronerne styres af Drone Systems for HOFOR. Der skal 2 personer til for at styre dem og udføre termograferingen.
Kilde: hofor.dk