Foto: Lorry

Drenge dumper læsning: Er på jumbobogs-niveau

Hver anden tosprogede dreng i København er funktionel analfabet. Det samme gælder mange etniske danske drenge.

Det står rigtigt skidt til med de tosprogede drenge og mænds læsefærdigheder. Det viser nye tal, som forskerne bag den danske del af OECD's Pisa-undersøgelser har lavet for Politiken og DR P4 København.

Tallene viser blandt andet, at 55 procent af københavnske tosprogede drenges læsefærdigheder er så dårlige efter 9. klasse, at de betragtes som funktionelle analfabeter.

Som funktionel analfabet kan man godt læse, men har svært ved at forstå abstrakte tekster. Niveauet svarer nogenlunde til at kunne læse en Jumbobog.

Pisas opgørelse viser, at andelen af funktionelle analfabeter i københavnske folkeskoler er steget fra 51 procent i 2007 til 55 procent i 2010, men stigningen er inden for den statistiske usikkerhed.

De etnisk danske drenge klarer sig heller ikke for godt. 24 procent af dem hører også til gruppen af funktionelle analfabeter, og Anne Vang (S), børne- og ungeborgmester i København, erkender, at skolepolitikken har slået fejl:

- At de her drenge ikke får en chance og falder igennem, det er det største problem, folkeskolen og samfundet overhovedet står over for, siger hun til Politiken.

Professor: Vi skaber en ny underklasse

Tallene viser, at problemerne fortsætter lang tid efter, at skolen har ringet ud for sidste gang for de unge tosprogede mænd. For blandt de 26-29-årige mænd har 42 procent ikke taget en ungdomsuddannelse.

- Vi står med en ny underklasse, som er blevet svigtet af skolen og måske også af forældrene, siger Niels Egelund, professor i pædagogik på Aarhus Universitet, til Politiken.

For etnisk danske mænd i samme aldersgruppe er det kun 12 procent, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse.