Der er for lidt styr på trafikken

Den kollektive trafik hænger for dårligt sammen. Specielt i hovedstads-området, hvor DSB, Metroselskabet og Movia ikke spiller ordentligt sammen. Nu skal der gøres noget ved det. Det skriver DAGBLADET Køge.

Brugerne skal opleve køreplaner, der hænger sammen, og informationen på tværs af transportformer skal være bedre. Ikke mindst de mange, daglige sjællandske pendlere har - måske - noget at glæde sig til.
Her i løbet af efteråret offentliggør Transportministeriet sine overvejelser, og på en konference i Transport Økonomisk Forening i Korsør løftede kontorchef i ministeriet, Mikkel Sune Smith, en anelse af sløret for, hvad der kan være i vente.
Et springende punkt bliver finansieringen af den kollektive trafik i hovedstads-området, hvor man har oplevet, at kommuner blokerer for, at busruter kører gennem kommunen, hvis kommunens egne borgere ikke bruger dem. Og modellen for, hvem der skal betale hvad, er svær at gennemskue for alle parter.
Ifølge Mikkel Sune Smith er en af løsnings-mulighederne en helt ny paraply-organisation for de forskellige trafikselskaber, men løsningen kan også være en styrkelse af det nuværende, såkaldte direktør-samarbejde mellem selskaberne.
- Men der er også manglende samarbejde i resten af landet med for eksempel manglende koordinering mellem tog- og bus-køreplaner, og så er der problematikken med, at regionerne kan nedlægge ruter og dermed sende ansvaret og regningen videre til kommunerne, sagde Mikkel Sune Smith til DAGBLADET Køge. Det er blandt andet sket i Region Sjælland.
Næstformand for Trafikselskaberne i Danmark og for Movia, Knud Larsen (V), håber, at sigtet i den nuværende lov bliver fastholdt, så kommunerne også fremover sammen med regionerne er med omkring bordet i trafikselskaberne og dermed kan tage lokale hensyn.
- Men vi skal have DSB med, når vi skal have sammenhæng i tingene, og der skal også være sammenhæng prismæssigt, sagde han med henvisning til DSB?s mange kampagne-tilbud.
- Lad os dog sætte os i kundernes sted. Jeg er flov over at bo et sted, hvor det er et problem at skaffe en billet, sagde Knud Larsen, der bor på Møn.
Transportministeren ventes til februar at fremsætte lovforslag om, hvordan den kollektive trafik skal organiseres fremover.