Foto: Asger Ladefoged / Scanpix

Chauffører til Uber: Betal vores bøder!

20 tidligere Uber-chauffører har hyret en advokat, der har taget kontakt til kørselstjenesten og opfordret selskabet til at "rydde op" efter sig i Danmark.

Kørselstjenesten Uber er lukket og slukket i Danmark, men det betyder ikke, at tiden med kørselstjenesten er et overstået kapitel for chaufførerne.

TV 2 Lorry har mødt Nicolai Jørgensen, der er talsperson for de 20 chauffører, der i dag har sendt et brev til Uber.

Hvad opfordrer I Uber til?

- Vi opfordrer Uber til at få ryddet op efter sig her i Danmark, så vi chauffører ikke skal rende ind og ud af domstolene her de næste mange måneder og år, lyder det fra talsperson og tidligere Uber-chauffør Nicolai Jørgensen.  

Læs også Sag om kæmpebøder til Uber-chauffører udsættes

1.500 chauffører kan få bødekrav 

I øjeblikket kører der fem prøvesager i Københavns Byret mod tidligere chauffører for Uber.

De fem chauffører er her fra hovedstadsområdet, og de risikerer store bøder, hvis retten vurderer, at det er bevist, at de har overtrådt taxikørselsloven.

Der er tale om et samlet bødekrav på 1,1 millioner kroner.

Bødekravene er baseret på afregninger, som Uber har sendt til chaufførerne.

Det er oplysninger, som Skat har fået fra skattemyndighederne i Holland, hvor Ubers europæiske selskab har hovedkvarter.

Hvis de fem chauffører bliver dømt, så kan 1.500 andre chauffører få lignende bøder. 

Læs også Regering giver Uber dødsstødet med ny taxalov

Ikke noget sort på hvidt

Den situation vil de 20 chauffører, der har hyret advokaten, gerne undgå. De mener, at Uber skal hæfte for alle krav fra skat, domstole og politiet.   

Hvorfor skal Uber hæfte for bødekravene?

- Uber har jo ved flere lejligheder mundtligt tilkendegivet overfor os, at de selvfølgelig støtter op om chaufførerne og de økonomiske konsekvenser, der vil være, men udfordringen er, at vi ikke har noget sort på hvidt fra dem, lyder det fra Nicolai Jørgensen.

Uber blev politianmeldt få timer efter lanceringen af app'en tilbage i 2014, så chaufførerne har vel ikke været i tvivl om, at det var en lovmæssig gråzone?

- Det har vi bestemt været. Uber er en kæmpe milliardvirksomhed, som har en kæmpestor juridisk afdeling i London, og vi har hele tiden fået at vide, at vi ikke gjorde noget galt, at vi bare skulle køre videre, og at juraen nok skulle løse sig, så vi har bare handlet ud fra de informationer, vi har fået, og de har så vist sig ikke at være korrekte, siger Nicolai Jørgensen til TV 2 Lorry.

Normalt er man jo personligt ansvarlig for at gøre noget kriminelt - også selvom man er blevet opfordret til det af andre. Hvorfor gælder det ikke her?

- Vi mener sådan set bare, at vi har været ansat i en virksomhed og handlet på baggrund af, hvad den virksomhed har bedt os om, så vi mener jo, at hvis der skal placeres et ansvar, så burde det være hos ledelsen og ikke hos chaufførerne, afslutter Nicolai Jørgensen.