Porten til Rødovre med de tre tårne og bro over Tårnvej Foto: Presse

Center brændte i 2013: Nu bliver det til ny bydel

I 2013 udbrændte hele Rødovre Stationscenter. Nu har Kommunalbestyrelsen vedtaget ny lokalplan for området, som skaber en ny bydel med plads til op mod 1000 beboere.

Området ved det nedbrændte Rødovre Stationscenter går en lys fremtid i møde.

I fremtiden vil det kedelige område nemlig blive fornyet som en helt ny bydel, som har plads til 1000 borgere ekstra. Det glæder borgmester Erik Nielsen (Soc.Dem.) for Rødovre Kommune.

- Siden stationscentret nedbrændte i 2013 har det ikke været kønt at se på, og vi har presset på for at få udviklet området. Nu er det endelig lykkedes, siger borgmesteren og fortsætter:

- Kommunalbestyrelsen har givet grønt lys til, at der kan opføres en helt ny bydel, som med tre tårne og en bro hen over Tårnvej bliver en flot indgang til Rødovre. 

Kommunalbestyrelsen har foretaget en række ændringer i forhold til det oprindelige forslag, som særligt omhandler trafik og parkering. Det er sket efter en række borgermøder, som har ledt bestyrelsen til den erkendelse, at lokalplanen ikke var realistisk.

Lavt byggeri i det område, hvor det nuværende Rødovre Stationscenter ligger Foto: Presse

- Det er et godt eksempel på, hvor vigtigt det er, at man giver sin mening til kende i høringssvar og til borgermøder. Mange borgere har engageret sig, og det skal de have stor tak for. Det er med til at sikre, at vi får det bedst mulige projekt i området. Der har været en del indsigelser og bekymringer om afviklingen af trafikken i området - det er vi meget opmærksomme på, og vi vil følge det tæt, siger Erik Nielsen.

Derfor har kommunen krævet, at der bliver anlagt minimum 200 nye parkeringspladser i P-kældre under bebyggelsen.

- Vi er forpligtede til at tage hensyn til, at det nye byggeri ligger lige ved siden af en S-togsstation, og at man bruger den offentlige transport, men det stod alligevel hurtigt klart, at der var behov for flere parkeringspladser, så alle – og ikke mindst dem, der bor der i forvejen - har god plads til at parkere deres bil, siger Erik Nielsen.

Den nye bebyggelse, som får navnet Rødovre Port, bliver i 2-3 etager, hvor det nuværende stationscenter ligger, og så trapper det langsomt op mod tre tårne på 14, 16 og 19 etager.

Den maksimale bebyggelsesprocent er i øvrigt næsten blevet halveret i den nuværende kommuneplan i forhold til, hvad der var muligt i den tidligere.

Bebyggelsen får plads til op til 1.000 beboere fordelt på lejligheder i mange forskellige størrelser. Desuden bliver der offentlig adgang til den øverste etage i det ene tårn, oplyser kommunen.

BYR Gruppen er bygherrerådgiver på projektet. Til kommunen oplyser de, at de håber på at være klar til at bygge inden udgangen af 2017.

Man forventer, at det tager mellem tre og fire år at opføre Rødovre Port.