Butikker raser over lastbilforbud

- Jeg er ganske enkelt både overrasket og rasende. Sådan siger Rasmus Mosgaard, der er varehuschef i Kvickly Køge til DAGBLADET Køge.

Reaktionen kommer efter at Kvickly og Irma i dag har fået
besked om, at ingen lastbiler på over 18 ton fremover kan levere
deres varer. Den oplysning måtte butikkerne få fra DAGBLADET,
for Køge Kommune har ikke nævnt det med et ord.
- Jeg synes, det er forkasteligt, at der ikke er nogen fra
kommunen, der har informeret mig. Teknik og Miljø burde som et
minimum være forpligtet til at give os besked. Jeg tror, det
kommer bag på rigtig mange erhvervsdrivende, siger Rasmus
Mosgaard.
Også i Irma er man forundret over den manglende information.
- Jeg hørte det i radioen, og så anede det mig, at vi ville
blive berørt. Men jeg har ikke fået nogen besked fra kommunen
overhovedet. Det havde været rimeligt med et varsel, så vi kunne
finde alternative løsninger, siger Nicklas Enevoldsen, der er
butikschef i Irma Køge.
Forbudet vil ifølge butikkerne medføre en betydelig merudgift,
fordi det komplicerer distributionen af varer betydeligt.
- Jeg vil gerne vide, hvor jeg skal sende den ekstra regning
hen, siger Rasmus Mosgaard.
Hos Kvickly alene har man i gennemsnit tre lastbiler om dagen,
der vil blive ramt af forbudet, og den nye ordning er et
logistisk mareridt for supermarkederne.
- Vi skal til at læsse lastbiler om, og det kommer til at
betyde, at jeg får op mod seks ekstra lastbiler om dagen. Jeg
synes ikke, ordningen virker gennemtænkt, og jeg kan bestemt
ikke se nogen fordel for borgerne i, at der kommer flere
lastbiler på vejene.
Også konkurrencemæssigt er den nye ordning et slag i maven for
Kvickly.
- Det giver en uretfærdig konkurrencesituation. Min største
konkurrent er Wika på Gymnasievej i Køge, og de er ikke omfattet
af forbudet, siger han.