Borgmestre sætter turbo på dansk-svensk metrodrøm

Der er i flere år blevet arbejdet på at binde Skåne og hovedstadområdet området tættere på med en metro. I dag fremlægges næste skridt.

I dag fremlægger Frank Jensen (Soc. Dem.), overborgmester i København, sammen med sin svenske kollega, Katrin Stjernfeldt Jammeh, borgmester i Malmö Stad, hvordan de to byer vil sætte yderligere fart på en metro mellem København og Malmø.

Det sker blandt andte ved, at de to byer nedsætter et metroråd.

Derudover præsenterer de to borgmester en ny undersøgelse, der viser, hvordan en Øresundsmetro ifølge borgmestrene vil styrke arbejdsmarkedet i det område, der er blevet døbt Greater Copenhagen.

Rejser over Øresund

Kom til broderlandet på den halve tid

Det vil tage cirka 20 minutter at komme fra København til Malmø, hvis metroen mellem de to byer blive en realitet. Det er næsten dobbelt så hurtigt som i dag, og der kan være afgang næsten hvert halvandet minut.

Det står der i en rapport fra januar, der beskriver resultaterne af de undersøgelser, der blev foretaget i tredje fase af arbejdet med den måske kommende metrolinje.

Prisen for at anlægge den nye metrolinje, der også indebærer et par metrostationer på hver side af Øresund, vurderes til at være knap 30 milliarder kroner, som i høj grad skal betales af billetindtægter.

Det er ikke kun for at spare et kvarters tid, at borgmestrene ønsker en metro.

Der skal køre dobbelt så mange godstog over Øresund, når Femernsforbindelsen - en tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland - åbner i 2028, hvis alt går efter planen.

Den nye tunnel vil nemlig gøre det langt hurtigere at fragte gods fra store dele af Europa til vores nordlige naboer, og det betyder, at der kan blive mindre plads til persontog på Øresundsbroen.

 
 
Foto: Københavns Kommune

Tidslinje for Øresundsmetroen

Lettere at tiltrække arbejdskraft

Det vurderes, at den kortere rejsetid vil gøre, at flere vil kunne bo i det ene land og arbejde i det andet, hvilket vil gøre, at flere virksomheder kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Det betyder også ifølge rapporten, at flere vil tage til koncerter, operaforestillinger og andre kulturarrangementer i nabolandet.

Herunder kan du set et indslag om Øresundsmetroen, der blev sendt for to år siden. 

Indslag fra 5. marts 2016

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Kystbanetog

playForringelser på Kystbanen - nordsjællandske borgmestre frustreret

20190131-162034-L-1920x1281we

Udiplomatisk parkering: Her er ambassaderne med flest ubetalte parkeringsbøder

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

Skåne

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere