Metropassagerer fra København vil i fremtiden kunne træde ud på en metrostation i Malmø, hvis blandt andet overborgmester i København, Frank Jensens ønske om en Øresundsmetro bliver en realitet. Foto: Søren Bidstrup/ Ritzau Scanpix

Borgmestre sætter turbo på dansk-svensk metrodrøm

Der er i flere år blevet arbejdet på at binde Skåne og hovedstadområdet området tættere på med en metro. I dag fremlægges næste skridt.

I dag fremlægger Frank Jensen (Soc. Dem.), overborgmester i København, sammen med sin svenske kollega, Katrin Stjernfeldt Jammeh, borgmester i Malmö Stad, hvordan de to byer vil sætte yderligere fart på en metro mellem København og Malmø.

Det sker blandt andte ved, at de to byer nedsætter et metroråd.

Derudover præsenterer de to borgmester en ny undersøgelse, der viser, hvordan en Øresundsmetro ifølge borgmestrene vil styrke arbejdsmarkedet i det område, der er blevet døbt Greater Copenhagen.

Rejser over Øresund

I 2015 rejste der dagligt i gennemsnit 95.900 mennesker (enkeltrejser) over Øresund 75.000 af rejserne foregik over Øresundsbroen, og 32.100 af dem foregik i tog.
Kilde: Øresundsinstituttet

Kom til broderlandet på den halve tid

Det vil tage cirka 20 minutter at komme fra København til Malmø, hvis metroen mellem de to byer blive en realitet. Det er næsten dobbelt så hurtigt som i dag, og der kan være afgang næsten hvert halvandet minut.

Det står der i en rapport fra januar, der beskriver resultaterne af de undersøgelser, der blev foretaget i tredje fase af arbejdet med den måske kommende metrolinje.

Prisen for at anlægge den nye metrolinje, der også indebærer et par metrostationer på hver side af Øresund, vurderes til at være knap 30 milliarder kroner, som i høj grad skal betales af billetindtægter.

Læs også Metro til Sverige rykker tættere på

Det er ikke kun for at spare et kvarters tid, at borgmestrene ønsker en metro.

Der skal køre dobbelt så mange godstog over Øresund, når Femernsforbindelsen - en tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland - åbner i 2028, hvis alt går efter planen.

Den nye tunnel vil nemlig gøre det langt hurtigere at fragte gods fra store dele af Europa til vores nordlige naboer, og det betyder, at der kan blive mindre plads til persontog på Øresundsbroen.

  Foto: Københavns Kommune

Tidslinje for Øresundsmetroen

December 2011: EU giver en halv million kroner i støtte til at undersøge mulighederne for en metro mellem København og Malmø. De to byer skal betale den anden halvdel af omkostningerne.

Januar 2012: 1. fase af undersøgelser af muligheden for en metro mellem København og Malmø starter. Siden følger to faser mere. Denne artikel bygger på resultaterne af undersøgelserne i fase 3.

Juni 2017: EU beslutter at støtte fase 4 af arbejdet for en metrolinje mellem de to byer, der indeholder yderligere undersøgelser og kommunikation om projektet.

Lettere at tiltrække arbejdskraft

Det vurderes, at den kortere rejsetid vil gøre, at flere vil kunne bo i det ene land og arbejde i det andet, hvilket vil gøre, at flere virksomheder kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Det betyder også ifølge rapporten, at flere vil tage til koncerter, operaforestillinger og andre kulturarrangementer i nabolandet.

Herunder kan du set et indslag om Øresundsmetroen, der blev sendt for to år siden. 

00:36

Indslag fra 5. marts 2016

Luk video