Borgmesterbil havde reddet Løkke

Hvis den nyslåede amtsborgmester Lars Løkke Rasmussen havde fået opfyldt sit ønske om en borgmesterbil, ville han ikke i dag stå med problematiske taxabilag for 148.000 kroner. Men ordningen havde også været otte gange dyrere for skatteborgerne, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Tilbage i 1998 præsenterede den nyslåede nordsjællandske amtsborgmester Lars Løkke Rasmussen (V) Frederiksborg Amts økonomiudvalg for ønsket om, at amtet anskaffede sig en kombineret borgmester- og direktionsbil med chauffør. Det fortæller tre tidligere medlemmer af økonomiudvalget til Frederiksborg Amts Avis.
- En række andre borgmestre i Københavns Kommune og på Frederiksberg havde borgmesterbiler, og da afstandene er større heroppe, kunne det være en relevant løsning. Men udvalget afstod, da der var tale om en større udskrivning, husker daværende amtsrådsmedlem Claus Lange (V), der også sad i Frederiksborg Amts økonomiudvalg i 1998.
I DR magasinet 21 Søndag kom det frem, at finansminister Lars Løkke Rasmussen gennem sine fire år som amtsborgmester havde kørselsudgifter for 300.000 kroner, og at bilag for 148.000 kroner savner en angivelse af, hvad formålet med turen var. Venstres finansordfører Peter Christensen mener, at Lars Løkke Rasmussens taxa-brug har været billigere for borgerne, end hvis han havde haft borgmesterbil som en række af sine kolleger.
- Den slags ordninger koster i omegnen af 40.000 kroner om måneden. Det står i skærende kontrast til, at Løkke kørte taxa for cirka 5000 kroner om måneden i gennemsnit, siger Peter Christensen.
Men tanken om en borgmesterbil var altså ikke fremmed for Lars løkke Rasmussen, viser de tre politikeres udsagn.
- Det var Lars Løkke, der rejste sagen i udvalget, men der var ikke stemning for det. Der har ikke været tradition for borgmesterbiler i amtet. Jeg har siddet i amtsrådet under seks borgmestre, og det er kun Lars Løkke, der har rejst spørgsmålet, husker tidligere amtsrådsmedlem Finn Hansen (K).