Foto: TV2/Lorry

Betalingsbro dyrere for staten

Det bliver 200-250 millioner kroner dyrere for staten at opføre en ny bro over Roskilde Fjord ifølge Frederiksborg Amts Avis.

For snart et år siden blev forligspartierne bag en grøn transportpolitik enige om, at staten skal skyde 425 millioner kroner i byggeriet af en ny betalingsbro over Roskilde Fjord ved Frederikssund.

Men nu viser det sig, at staten skal af med 200-250 millioner kroner ekstra for at gøre økonomien i projektet mere robust, fremgår det af et brev fra afgående transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til forligskredsen.

Det er første gang, at Danmark finansierer et infrastrukturprojekt med brugerbetaling, hvor der i nærheden ligger et gratis alternativ, nemlig Kronprins Frederiks Bro, og Transportministeriet og Finansministeriet har påpeget, at det er tidskrævende at fastlægge en konkret model for organisering og finansiering af projektet, og at der ikke er erfaringer med den slags projekter.

En ny bro vil koste omkring 2,1 milliarder kroner, og den skal finansieres ved, at trafikanterne skal betale for at køre over.

Men de ekstra udgifter for staten må ikke stoppe projektet, fastslår Hans Andersen (V), folketingsmedlem og byrådsmedlem i Frederikssund.

- Jeg vil arbejde så hårdt, jeg kan, for at der bliver politisk opbakning til at forøge statens indskud i en ny fjordforbindelse. Det er helt afgørende for mig, at vi får bygget den bro. Det er forudsætningen for vækst og udvikling i Frederikssund-området, siger Hans Andersen.

Den nye udvikling ærgrer Peter Bo Andersen, direktør for erhvervsorganisationen Frederikssund Erhverv:

- Regeringen spillede ud ved Folketingets åbning med, at anlægsloven var berammet til februar måned, og nu kan vi konstatere, at den først skal på til oktober. Jeg er overrasket over, at det skal tage otte måneder at nå frem til det her, og det vil jeg bede de politiske partier bag grøn transportpolitik om at kigge på, siger Peter Bo Andersen.