Bankkunder kastet rundt i kaos

Dan Jensen fra Roskilde var mildest talt overrasket, da han i weekenden modtog et brev fra Roskilde Bank med besked om, at han var en af de 6000 private kunder, som har en så elendig økonomi, at de er blevet returneret til Roskilde Bank. For Dan Jensen er slet ikke kunde i Roskilde Bank.

- Det er utrygt, at jeg pludselig bliver en del af dette
økonomiske morads. Det ønsker jeg ganske enkelt ikke, at min
private økonomi skal rodes ind i, siger Dan Jensen, der til
daglig er erhvervsredaktør på magasinet ComputerWorld og bor med
sin familie i Trekroner-bydelen i Roskilde.Dan Jensen har sammen
med sin hustru tidligere haft et boliglån i Roskilde Bank i
forbindelse med, at de byggede hus i Trekroner. Men det er for
længst konverteret til et realkreditlån i Totalkredit. Familien
har intet banklån overhovedet, og Dan Jensen understreger, at
familien har en særdeles sund økonomi.- Derfor fatter jeg ganske
enkelt ikke, hvordan Roskilde Bank nu pludselig sender mig et
brev, hvor de skriver, at der er konstateret en betydelig
tabsrisiko på mig som kunde. Jeg er jo faktisk slet ikke kunde,
siger Dan Jensen, der da heller ikke tidligere har hørt fra
Roskilde Bank.Også Carl-Erik Hansen fra Taastrup er en af de
returnerede kunder, som angiveligt har en elendig økonomi. Han
har ganske rigtigt været kunde i Roskilde Bank, og blev
overflyttet til Nordea i forbindelse med salget af den
kollapsede banks filialer. Men Carl-Erik Hansen skylder ikke en
krone i banken og har overskud på de konti, han har.- Jeg fatter
ikke, hvorfor jeg nu skal slæbes gennem det her. Heldigvis har
jeg fundet et nyt pengeinstitut, hvor jeg nu kan flytte mine
ting over, siger Carl-Erik Hansen.Hos Roskilde Bank forklarer
administrerende direktør Søren Kaare-Andersen, at banken ikke
har været nede i hver enkelt af de 6000 sager, inden brevet om,
at de udgjorde en betydelig tabsrisiko, blev sendt afsted.- Vi
har modtaget lister fra de tre køber banker over, hvilke kunder
de ikke ønsker at fortsætte med. Disse lister har vi brugt som
grundlag for at udsende brevene, siger Søren Kaare-Andersen.Han
forklarer, at kunderne først i slutningen af februar kan
forvente, at deres engagementer rent fysisk er tilbage i
Roskilde Bank.- Derfor bliver det også først i slutningen af
februar, at kunderne kan forvente, at de kan få en personlig
snak om, hvorfor de nu er havnet tilbage i Roskilde Bank, og
hvad der videre skal ske, siger Søren Kaare-Andersen.