Sådan kan et Arriva tog se ud. Foto: Henning Bagger / Scanpix

Arriva melder sig på banen, hvis S-togsdriften udbydes

Hvis driften af S-togsbanen bliver sat i udbud, er Arrivas salgstale klar: Vi er billigere og bedre.

Transportminister Ole Birk Olesen, LA, vil have markante dele af togtrafikken i Danmark sendt i udbud. Første skridt skal være S-togsdriften i København.

Siden vi overtog togstrækningerne i Midt- og Vestjylland, så har vi haft nogle fine resultater på både punktlighed og kundetilfredshed.

Morten Larsen, pressemedarbejder for Arriva

Og allerede tirsdag morgen melder Arriva sig ind i den potentielle kamp om at stå for S-togsdriften fremover, skriver Ritzau.

- Det kunne vi helt bestemt. Vi er et selskab, der lever af at levere kollektiv trafik. Får vi muligheden for at køre på s-togsstrækningen, så vil vi rigtig gerne det, siger Morten Larsen, der er pressemedarbejder for Arriva til Ritzau.

Adspurgt hvorfor københavnerne skal ønske sig Arriva frem for DSB, peger han mod Midt- og Vestjylland, hvor Arriva efter et udbud står for driften på en række strækninger. 

Læs også Regeringen vil sende S-togene i udbud

- Siden vi overtog togstrækningerne i Midt- og Vestjylland, så har vi haft nogle fine resultater på både punktlighed og kundetilfredshed. Det er nogle erfaringer, vi vil tage med os i forhold til at drive S-togene, siger Morten Larsen.

Man sparer penge ved udbud

I et interview med Berlingske Business lægger Ole Birk Olesen ikke skjul på, at et af formålene med at udbyde togtrafikken er at spare staten penge.

- Det mener jeg bestemt, at vi kan, siger Morten Larsen. 

Læs også Trafikforsker spår de førerløse S-tog stor succes

- Vi har selvfølgelig ikke set det konkrete udbud. Men hvis man ser på historikken, da man udbød i Midt- og Vestjylland, har vi i første kontraktperiode sparet staten for godt 300 millioner kroner.

- Det svarer til 18 procent. I anden kontraktperiode forventer man at spare 10 procent. Så historikken viser, at der er potentiale for at effektivisere togdriften, hvis man sætter den i udbud.

Arriva har siden 2003 stået for togdrift i Midt- og Vestjylland. Selskabet er en del af Arriva Gruppen, som ejes af tyske Deutsche Bahn.

I 2016 havde S-togene over 116 millioner rejsende. Det var over to millioner mere end året før. 

Læs også Falsk Facebook-profil lægger S-togskontrollør for had