Men avisen proklamerer også, at København er ved at udbygge et stort smart netværk af sensorer i gadebelysningen, som i fremtiden skulle kunne fortælle, hvornår det er tid til at salte veje, tømme skraldespande eller informere københavnerne om skumle typer på gadehjørnerne.
»Systemet, der stadig er i sin tidlige alder, har sat København helt frem i feltet i det globale kapløb om at bruge gadebelysning som rygraden i et enormt netværk af sensorer, der kan koordinere en lang række funktioner,« skriver avisen.
På Københavns Rådhus er de ikke helt enige i den udlægning, for så smart bliver byen trods alt ikke, skriver metroxpress.
»Det er ikke korrekt, at der kommer sensorer i alle gadelamper. Vi investerer løbende i sensorer til at styre trafikken og er en af de byer, der er længst fremme. Men den bliver altså ikke sat op som standardudstyr i alle gadelamper,« siger Maria Wass-Danielsen, programleder for Intelligente Transport Systemer i Teknik- og Miljøforvaltningen.
På Syddansk Universitet er Thomas Ærvold Bjerre, lektor i amerikanske studier, en smule overrasket over NY Times' fodfejl - og så alligevel ikke.
»Det ligner ikke den avis at løbe med en historie uden at have fakta på plads. Men der er et modelune over København, og alle falder i svime over byen lige nu. Man er forblændet af en by med gode historier, og så sker dette,« siger han til metroxpress.