37 Uber-chauffører er sigtet for piratkørsel

Betjentene er blevet bedre til at håndtere sager med chauffører fra Uber, lyder det fra politiet.

Flere og flere Uber-chauffører bliver standset og sigtet af politiet for piratkørsel på de københavnske veje, skriver Avisen.dk.

- I de sidste måneder af 2015 sigtede vi 15 Uber-chauffører. I år er vi indtil videre nået op på 22 sigtelser, fortæller Søren Wiborg, som er politikommissær i færdselsafdelingen ved Københavns Politi, til Avisen.dk.

Meldingen kommer samme dag, som Folketinget skal diskutere den omstridte kørselstjeneste.

Søren Wiborg forklarer stigningen i sigtelser med, at betjentene er blevet klædt bedre på til at håndtere sager med chauffører fra Uber.

- Vi har lavet en vejledning i Københavns Politi til betjentene om, hvad de skal spørge Uber-chaufførerne om, hvad de skal kigge efter, og hvad de skal sigte chaufførerne for. På den måde føler betjentene sig på mere sikker grund, og det giver flere sigtelser, siger han til Avisen.dk.

Uber-chaufførerne bliver typisk opdaget, når politiet udfører almindelig færdselskontrol, hvor bilister bliver standset for eksempelvis at køre for stærkt eller over for rødt. Der bliver ikke udført specielle kontroller rettet mod Uber.

Politikommisæren fortæller, at det i nogle tilfælde er chaufførerne selv, der oplyser, at de kører for Uber, mens det i andre tilfælde er passagererne.

De første retssager mod Uber-chauffører begynder i Københavns Byret 26. april. Her er fem chauffører sigtet for piratkørsel.

Sigtelserne går nærmere bestemt på at køre taxakørsel i personbil, at køre uden erhvervskørekort og at køre uden et såkaldt førerkort, der udstedes af Taxinævnet. Anklageren går efter at få chaufførerne idømt en bøde på 5.000 kroner hver.

Bøden i sig selv er måske ikke afskrækkende. Men konsekvenserne af den kan være det.

- Hvis en dømt chauffør igen tages i at køre for Uber, så kan politiet på stedet tage nummerpladerne fra bilen, så han ikke kan køre mere i den, siger Søren Wiborg til Avisen.dk.

Da Uber etablerede sig i Danmark i efteråret 2014, blev kørselstjenesten anmeldt af Trafikstyrelsen til politiet. Men det vides ikke, om det fører til en retssag, og hvornår sagen i givet fald går i gang. Sagen har ligget hos Rigsadvokaten i adskillige måneder.