Akvarie bruger aktivisme som branding: "Vi gør noget meget utraditionelt"

Den danske turistbranche har været afhængig af danskernes besøg under coronakrisen, men flere attraktioner har nu fået øjnene op for danskerne som en mere fast målgruppe.

Aktivistiske videoer, humor og et propfyldt program. På Den Blå Planet har coronakrisen ført store ændringer med sig.

- Vi var pålagt nedlukket i 263 dage, og så kunne vi enten vælge at sætte os i et hjørne og vente på hjælp, eller vi kunne være offensive. Vi valgte at være offensive.

Sådan siger Jon Diderichsen, der er adm. direktør i Den Blå Planet.

Welcome back to Copenhagen
Serie

Welcome back to Copenhagen

I 2019 havde den københavnske turistbranche kronede dage. Men så kom coronakrisen og rev tæppet væk under mange hoteller og turistattraktioner. To år er gået, og turisterne er så småt på vej tilbage, men hvordan har museer, forlystelsesparker, zoologiske anlæg og hoteller tilpasset sig den nye virkelighed – både på kort og på lang sigt?

 Se serien her

To år med nærmest ingen udenlandske turister har fået mange attraktioner til at rette blikket mod en anden målgruppe. 

Nemlig danskerne. 

quote Vi oplever, at danskerne er mere forvente og mere krævende.

Jon Diderichsen, direktør i Den Blå Planet

Mange har haft held med at lokke danskerne ind på museer, slotte og zoologiske anlæg, og nogle attraktioner - herunder Den Blå Planet - ønsker nu at beholde deres krog i danskerne - også efter coronakrisen.

Der er forskel på udenlandske og danske besøgende

Gennem de seneste to år har Den Blå Planet erfaret, at danskerne kræver en lidt anden type markedsføring end de udenlandske turister.

- Turisterne ville typisk komme af sig selv, og der er situationen lidt anderledes, når det er danskerne, vi skal have lokket herud. Der er ingen tvivl, om at vi er nødt til at komme med et højt aktivitetsniveau rent formidlingsmæssigt, fordi de kommer ikke igen bare for at kigge ind i akvarierne en gang til, siger Jon Diderichsen.

Jon Diderichsen har valgt at styre Den Blå Planets markedsføringsstrategier et helt andet sted hen nu.
Jon Diderichsen har valgt at styre Den Blå Planets markedsføringsstrategier et helt andet sted hen nu.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Den Blå Planet er Nordeuropas største akvarie, og derfor kræver det ikke meget overtalelse at få udenlandske turister dertil.

- Udenlandske turister er ikke vant til at kunne se de her fantastiske dyr i kæmpe akvarier, så det er meget spændende for dem. De fleste af dem har ikke sådan et akvarie i deres eget hjemland, forklarer direktøren.

Inden coronakrisen var over 60 procent af Den Blå Planets gæster fra udlandet. Men i to år har akvariet været fuldstændig afhængig af danske besøgende, og det har fået dem til at gentænke hele deres strategi.

- Vi oplever, at danskerne er mere forvente og mere krævende på den måde, at de vil gerne vide endnu mere. Så vi gør alt, hvad vi kan for at formidle aktivt. Vi forsøger at bryde ruden ned, uden at vandet kommer ud på gulvet, som jeg plejer at sige. I alt det omfang vi kan, få folk til at mærke det, lugte det og fornemme det. I påsken lavede vi rundvisninger bag om alle akvarierne, så vi går efter en meget mere aktiv deltagelse og folk skal komme meget tættere på. Det har vi ændret meget kraftigt, siden vi har genåbnet efter coronakrisen, fortæller Jon Diderichsen.

Sælsafari, comedyshows og andre aktiviteter skal lokke danskerne til akvariet henover sommerferien.
Sælsafari, comedyshows og andre aktiviteter skal lokke danskerne til akvariet henover sommerferien.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Sælsafari, comedyshows, havfrueshows osv. Der er flere aktiviteter end nogensinde før for at lokke danskerne til.

Wonderful Copenhagen måtte ændre taktik

Også Wonderful Copenhagen måtte brande sig overfor danskerne, da samfundet blev lukket ned.

- Omstændighederne omkring turismen har tvunget os til i en periode at have et helt andet fokus på det danske marked, fordi det var det eneste sted, vi kunne få gæster fra, siger Tine Kastrup-Misir, der er kommunikations- og marketingschef i Wonderful Copenhagen.

quote Man har ikke tænkt over det virkelige potentiale, der var i at markedsføre sig mere effektivt til danskerne.

Matias Jørgensen, lektor

Inden coronakrisen har danskerne til en vis grad været et uudnyttet potentiale i turistbranchen, forklarer lektor Matias Jørgensen.

- Det danske marked har hele tiden været vigtigt, men jeg tror alligevel, at man har negligeret det lidt. Man har ikke tænkt over det virkelige potentiale, der var i at markedsføre sig mere effektivt til danskerne. Under coronakrisen har vi set nogle kampagner, som har været meget større og mere gennemgribende kampagner, hvor der virkelig er blevet investeret noget. Ting i det omfang har vi ikke på samme måde set før, siger Matias Jørgensen, der er leder af Videnscenter for Turismeforskning på Roskilde Universitet.

Lektor Matias Jørgensen mener, at danskerne til dels er blevet negligeret i turistbranchens markedsføring.
Lektor Matias Jørgensen mener, at danskerne til dels er blevet negligeret i turistbranchens markedsføring.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

For eksempel lavede Wonderful Copenhagen kampagnen "Brug din by - Den har brug for dig" - som var målrettet danskerne.

- Vi prioriterer størstedelen af vores budget på de internationale turister nu, fordi det er der, vi stadig halter bagefter, men vi har stadig fokus på danskerne, forklarer Tine Kastrup-Misir.

Aktivistiske video skal få danskerne til akvariet

Den Blå Planet har ikke bare lavet flere aktiviteter til danskerne. De tog en beslutning om at være mere humoristiske og aktivistiske i deres formidling.

- Vi er begyndt at lave aktivistkommunikation, som vi kalder det. Vi tager nogle aktuelle emner op, og deler vores mening. Det gjorde vi for eksempel i vores åle-video. Ålene er truet, og derfor anbefalede vi op til jul, at folk ikke spiste ål. Det gjorde vi med en humoristisk tilgang og lavede lidt sjov omkring det, men på en alvorlig baggrund og det er ligesom det, vi forsøger. At tage nogle aktuelle ting op, som folk kan relatere til, siger Jon Diderichsen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Akvariets direktør fortsætter:

- Vi har ikke noget problem med at lave lidt sjov med os selv og nogle af tingene herude, når vi kan få lidt taletid, underholde og skabe en forbindelse til danskerne og de potentielle gæster, der er.

Det er klogt fortsat at prioritere danskerne, mener lektor Matias Jørgensen.

- Danskerne er stadigvæk meget meget vigtige, og det kommer de også til at blive ved med at være. Jeg tror også, at mange vil prioritere det marked mere, end de gjorde før corona. Man har opdaget, at der virkelig er noget at hente, siger han.

Med åle-videoen, der fik over 440 tusind visninger, er Den Blå Planet overbevist om, at humor og stillingtagen er noget, danskerne belønner.

- Vi valgte at gøre noget meget utraditionelt. Det er jeg helt med på, og der er rigtig mange, som har spurgt mig, hvorfor jeg turde det, men det var det, jeg valgte på det tidspunkt. Nu vil vi udvikle mere på konceptet, og lave flere ting, hvor vi kombinerer formidling og nogle aktuelle problemstillinger. Det er danskerne meget lydhøre overfor, så jeg er sikker på, at vi kan blive mere aktuelle og føles mindre som et kedeligt museum. Dermed få flere forhåbentlig lyst til at komme herud igen, afslutter Jon Diderichsen.

Du kan se flere videoer fra Den Blå Planet på deres Facebookside.  

Den Blå Planet er privatejet, og er derfor i høj grad afhængig af deres besøgende.
Den Blå Planet er privatejet, og er derfor i høj grad afhængig af deres besøgende.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik