METRO



METRO


METROEN ER I FULD GANG MED AT GRAVE


Metrobyggeriet er det største anlægsprojekt i Københavns historie siden Christian d. 4 etablerede Christianshavn helt tilbage i 1600-tallet. 4 gigantiske tunnelboremaskiner graver sig gennem Københavns fundament for at gøre den gøre den offentlige transport bedre for byens borgere. Byggeriet foregår mellem 2010-2018 Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted kræver et skifte i Roskilde, men med den nye bane, kan man også komme dertil over Køge. De grønne vægge er blevet en del af bybilledet, men om få år forsvinder de igen når 17 helt nye stationer udgør Metrocityringen, der åbner i 2019.

HVAD ER FORMÅLET ?

Den nye metro har haft som mål, at bringe mindst en metrostation tæt på byens borger. 85% af beboerne i København og Frederiksberg får således maksimum 600 meter til den nærmeste metrostation.

Cityringen skal mindske biltrafikken i København og aflaste de eksisterende busser. Samtidig skal metroen sørge for et langt mere klimavenlig offentligt transportnetværk.

FUNKTIONER

47

MILLIMETER BORES DER I MINUTTET, SVARENDE TIL 40 PR. SEKTION

20

RINGE I DØGNET, SVARENDE TIL 28 METER. REKORDEN ER SAT AF BOREMASKINEN EVA.

1600

TALLET SKAL VI TILBAGE TIL, HVOR CHRISTIAN D. 4 ETABLEREDE CHRISTIANSHAVN.

15.5

KM SKAL DER GRAVES UNDER JORDEN.

85 %

AF BEBOERNE I KØBENHAVN OG PÅ FREDERIKSBERG FÅR UNDER 600 METER TIL EN METRO- ELLER S-TOGS-STATION

17

NYE STATIONER. MAN KAN SKIFTE TIL DEN EKSISTERENDE METROLINJE VED FREDERIKSBERG STATION & KONGENS NYTORV

VIDEO & BILLEDER