Dansk Uber-direktør: Vi stjæler ikke kunder fra taxaerne

Dem, der kører med Uber, bruger ikke taxabranchen, mener dansk Uber-direktør. 3F er langt fra enig.

Kørselstjenesten Uber stjæler ikke kunder fra den etablerede taxabranche, mener Uber selv.

I et interview med Avisen.dk siger den danske Uber-direktør Mathias Thomsen, at kørselstjenesten i stedet får kontakt til en helt ny kundegruppe, der ikke tidligere har benyttet sig af den slags betalt transport.

- Vi oplever, at dem, der kører med Uber, er en helt ny gruppe, som slet ikke har brugt den form for betalt transport før. Den vækst, vi har oplevet, er meget større end den tilbagegang, vi har hørt tale om i taxabranchen, siger Mathias Thomsen til Avisen.dk.

Ubers koncept består i korte træk af en app til smartphones, der faciliterer, at kunder kan blive samlet op af en helt almindelig privat bilejer, derefter kører kunden fra A til B. Både bestilling og betaling ordnes digitalt via kundens og chaufførens telefon, ligesom prisen automatisk udregnes og bestemmes af Uber, som tager 20 procent til sig selv.

Smart deleøkonomi, mener Uber. Brandulovlig piratkørsel, der stjæler vores kunder, lyder det ofte fra taxabranchen. Men hos Uber anerkender man ikke, at man tager kunder fra taxaerne.

- Det kan jeg faktisk ikke se, at vi gør, siger Mathias Thomsen til Avisen.dk.

Hos fagforeningen 3F er gruppeformanden for transportgruppen Jan Villadsen lodret uenig.

- Når man tilbyder en tjeneste på den her måde og til en pris, som Uber gør, så er det jo klart, at man tager nogle af de kunder, der er, siger han til Avisen.dk.

Gruppeformanden mener, at de billige priser kun kan lade sig gøre, fordi Uber ifølge ham ikke følger moms- og skattereglerne og undgår de krav om forsikringer, der stilles til de etablerede taxa-selskaber.

Hos Uber gør man dog meget for at oplyse chaufførerne om skattereglerne, fortæller Uber-direktøren.

- Alle, der vil køre for Uber, møder vi og fortæller, at de har pligt til at betale deres skat. De skriver under på, at de skal betale deres skat. Det er en del af den serviceaftale, de underskriver med os. Samtidig har vi været i dialog med SKAT, som har lavet en hjemmeside, der fortæller om, hvad man skal gøre, når man kører for platforme som Uber. Den henviser vi også til, siger Mathias Thomsen til Avisen.dk.

Jan Villadsen fra 3F har ikke meget tillid til, at de private chaufførere hos Uber betaler skat.

      - Uber er piratkørsel på fuldstændig lige linje med alt, hvad der har været piratkørsel tidligere. Den eneste forskel er, at nu gør man det på en app. Jeg tror ikke, at dem, der kørte piratkørsel tidligere, opgav noget til skat. Så hvorfor skulle de her gøre det? De er hverken registreret eller ansat nogle steder. Hverken skattevæsnet eller andre myndigheder kan tjekke det, siger han til Avisen.dk.

Hos Uber ser man gerne, at den eksisterende lovgivning på taxaområdet blev frisket op til en ny tid, hvor en køretur kan bestilles med få klik på en telefon.

- Den nuværende lovgivning blev lavet, længe før smartphones blev opfundet. Derfor mener jeg også, at både vi og taxabranchen har et stort ønske om at modernisere lovgivningen, siger Mathias Thomsen fra Uber til Avisen.dk.

Torsdag i denne uge præsenterede Uber et memo for Folketingets Transportudvalg, hvor selskabet giver deres forslag til rammerne for en ny lovgivning.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik