- Vi vil gerne arbejde, men vi bruger tiden på at parkere i stedet

I 2017 svarede seks ud af ti virksomheder, at de havde takket nej til en opgave på grund af problemer med parkering.

Lad os tage et tænkt eksempel:

Du har bestilt en håndværker, der har lovet at komme ved otte-tiden. Klokken halv ni banker han på og fortæller, at han den seneste halve time har kørt rundt og ledt efter en parkeringsplads. Det er irriterende for dig og frustrerende for håndværkeren.

Men hvem skal egentlig betale for den halve time?

For glarmester Hans Lauge Jensen fra Kastrup er den problemstilling særdeles reel.

Han anslår, at alene de ansatte i hans firma hver uge bruger cirka otte timer på at køre rundt og lede efter et sted at parkere varevognen, når de er ude ved kunder.

- Vi vil gerne ud at arbejde, men vi bruger tiden på at parkere i stedet, siger Hans Lauge Jensen til TV 2.

Så er bilen kørt...

I en undersøgelse fra SMVdanmark, en erhvervsorganisation for små og mellemstore virksomheder, svarer mange forretningsdrivende i de store byer, at de er utilfredse med parkeringsforholdene.

Værst er det i København og Aarhus, hvor mere end to ud af tre virksomheder er utilfredse. Men også i Aalborg og Odense er mange utilfredse med mulighederne for at parkere.

Så mange virksomheder er utilfredse med parkeringsmuligheder

De røde søljer viser den andel, der har svaret enten 'utilfreds' eller 'meget utilfreds'.

Kilde: SMV Danmark
Kilde: SMV Danmark

Egentlig forsøger Hans Lauge Jensen at tage metroen, når han kan komme til det.

Men når han skal have en 20 kilo tung rude, et 30 kilo tungt spejl, en værktøjskasse, en boremaskine og noget til at holde glasset med, er han nødt til at tage bilen.

- Nogle gange har vi haft en ekstra mand med for at læsse af. Så sætter vi tingene, og så kører bilen igen. Men hvis man så skal bruge et ekstra stykke værktøj, er vognen jo kørt, siger Hans Lauge Jensen.

Mange siger nej til opgaver

Glarmesteren fortæller, at det ikke er ualmindeligt med fire eller seks kunder i løbet af en dag.

Skal han bruge en halv time hvert sted på at finde en parkeringsplads, løber det hurtigt op. Derfor er det ikke altid, at Hans Lauge Jensen eller hans medarbejdere har en følelse af, at de har udrettet nok i løbet af en arbejdsdag. Der er simpelthen for meget spildtid.

Firmaet har endnu ikke takket nej til kunder på grund af parkeringskaosset, men ”det er tæt på”, fortæller glarmesteren:

- Det er da en tanke, der har strejfet os. Man overvejer, om det er værd at rode med, siger han

Glarmesteren vurderer, at det er blevet værre siden han begyndte i erhvervet for mere end 30 år siden.

I en anden undersøgelse fra SMVdanmark angav 61 procent af de adspurgte virksomheder i København i 2017, at de mindst én gang har måtte fravælge en opgave i hovedstaden på grund af dårlige parkeringsforhold.

Spidskandidat vil fjerne hver tredje p-plads

Spørgsmålet om parkeringspladserne i de store byer – og særligt København – er ikke nyt.

De seneste år er der kommet flere og flere bil i byerne, men antallet af offentlige parkeringspladser er ikke altid fulgt med.

quote Vi bliver nødt til at lave en by, hvor vi er mindre afhængige af bilerne

Sophie Hæstorp Andersen, Socialdemokratiets spidskandidat i Københavns Kommune

Mellem 2016 og 2020 kom der eksempelvis 14.500 flere biler i København, uden at antallet af offentlige parkeringspladser flyttede sig ret meget, viser tal fra Teknik- og Miljøforvaltningen under Københavns Kommune.

Socialdemokratiets spidskandidat og favoritten til at blive Københavns næste overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, har tidligere sagt, at hun gerne vil fjerne 42.000 parkeringspladser i byen – svarende til hver tredje p-plads.

Over for TV 2 beskriver hun valget mellem biler, cykler, gående og offentlig transport som et af de ”sværeste dilemmaer og prioriteringer, vi politikere står over for”.

- Vi bliver nødt til at lave en by, hvor vi er mindre afhængige af bilerne, men hvor der trods alt er plads til de biler, der er brug for, for eksempel erhvervslivets biler, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Hun nævner derudover muligheden for at udvide antallet af parkeringspladser forbeholdt for erhvervslivet som en potentiel løsning.

Venstre-kandidat vil "tænke kreativt"

Står det derimod til Venstres spidskandidat, Cecilia Lonning-Skovgaard, bør fokus i stedet være på særlige P-pladser til håndværkerne. Hun fremhæver, at man allerede i denne valgperiode har indført 450 særlige pladser til biler på gule plader, og hun kunne sagtens se det antal stige med yderligere et par hundrede.

- Vi er nødt til at tænke kreativt, for man får nok ikke meget ros for at tage pladsen fra de eksisterende parkeringspladser, siger Cecilia Lonning-Skovgaard til TV 2.

Hun nævner at én løsning kunne være, at man kiggede på den såkaldte 10 meterregel, der tilsiger, at man ikke må holde tættere på et hjørne end ti meter. Her kunne man eksempelvis afsætte halvanden meter til de særlige gul-plade-pladser, foreslår Lonning-Skovgaard.

Ofte bliver P-kældre fremhævet som en løsning, om end de er relativt dyre. Københavns Kommune er ret velpolstret økonomisk, så kunne man forestille sig, at der blev brugt nogle penge på at sikre bedre parkeringsforhold for indbyggere og erhverv?

- Jeg tror godt, at man kunne lave en stor koalition, hvor venstrefløjen fik færre overflade-parkeringspladser, og samtidig at vi fik P-pladser nok til at borgernes hverdag hænger sammen. Måske kunne man afsætte 100 millioner årligt i otte år for at få bygget nogle P-kældre, og så skulle private aktører nok også med ind over, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Men glarmester Hans Lauge Jensen mener hellere, at man skulle gøre noget andet:

- I dagtimerne skulle man måske lave nogle korttidsparkeringspladser, så man kan holde der i to timer. Det kunne give et større flow.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik